Transkrypcja

0:00:01.439

Ślady podcast o ludziach, których warto poznać w kolejnym odcinku. A dzisiaj

0:00:05.799

naszym gościem jest Adrian Maziarczuk. Serdecznie Adrian Maziarczuk, prezes

0:00:10.400

autonomicznej sekcji bokserskiej klubu sportowego Hetman Zamość.

0:00:14.120

Czyli połowa, bo drugą to jest Przemek. Tak, Przemek, mój brat, jest

0:00:19.160

wiceprezesem, jest trenerem autonomicznej sekcji klubu sportowego

0:00:22.320

Hetman Zamość. Okej, to już w miarę początek mi właśnie rozpocząłeś, bo mam

0:00:28.679

takie, znalazłem takie informacje, że właśnie ogólnie w Zamościu historia

0:00:33.920

sięga lat 30, jeśli chodzi o boks. No się tradycje w naszym mieście właśnie

0:00:39.480

sięgają lat 30 już, więc to kawał czasu. Tak, jeżeli chodzi o boks, y, boks w

0:00:45.559

naszym mieście, no bardzo ma bardzo bogatą historię. y tą taką, którą my

0:00:51.399

możemy pamiętać z racji naszego wieku, y to klub bokserski Kadex, który miał

0:00:57.920

bardzo wiele sukcesów. Wtedy istniała liga boksu. Yyy, przeciwnicy bali się

0:01:06.680

przyjeżdżać do Zamościa. Byli tutaj naprawdę czołowi zawodnicy z Polski.

0:01:12.759

Niemniej jednak ta struktura w Polsce y no upadła. Tak. yyy powstały kluby

0:01:19.720

amatorskie yyy boksu olimpijskiego, które no nie miały swojej ligi. To

0:01:26.320

wróciło. To wróciło w tym momencie dzięki zaangażowaniu,

0:01:31.600

myślę, że prezesa Polskiego Związku Bokserskiego pana Nowaczka. Ta liga już

0:01:39.479

no jest widoczna. Są transmisje, jest kilka klubów, które no pokazują ten boks

0:01:46.640

olimpijski do wielu kibicom.

0:01:50.200

Jak to się zaczęło u ciebie? Pamiętasz pierwszy moment wejścia na halę?

0:01:54.920

Mieliśmy w miejscu, gdzie w okresie letnim przy

0:02:00.119

ośrodku sportu i rekreacji przy ulicy Królowej Jadwigi jest teraz

0:02:05.520

boisko do piłki plażowej, piłki siatkowej. Tam była sala, hala, gdzie

0:02:13.000

był ring, gdzie była sala do dla zapaśników, sala mat.

0:02:19.440

Ja przyszedłem z grupą pięciu czy sześciu kolegów ze szkoły podstawowej.

0:02:25.280

Przyszliśmy nauczyć się boksować, walczyć, bo mieliśmy nie fal start, że

0:02:30.280

tak powiem, ze starszymi kolegami, którzy nam wlali. powiedzieliśmy sobie,

0:02:34.760

że nie damy się, że będziemy mogli z nimi walczyć,

0:02:40.519

no poprawiając swoje umiejętności. Zostałem. No ta moja przygoda z boksem

0:02:46.840

trwała ponad 5 lat jako zawodnika. Pierwszym trenerem był świętej pamięci

0:02:52.800

Henryk Paska, kolejno świętej pamięci trener Ryszard Linek. tych walk

0:02:59.319

stoczyłem no ponad 100, także z różnym szczęściem

0:03:04.400

niemniej jednak były też medale mistrzostw Polski.

0:03:07.480

Czyli A tych w walkach to rozumiem w ringu.

0:03:10.319

Oczywiście mówimy tylko o tej rywalizacji sportowej w ringu, w

0:03:14.640

rękawicach, odpowiednio przygotowani technicznie posiadając badania

0:03:19.879

lekarskie. Tak. E, to co kojarzę to zezwyczajeście uprawia jakiekolwiek

0:03:23.959

sztuki walki, czy właśnie boks, czy czy cokolwiek innego, to zawsze jest mowa,

0:03:29.239

że nie można tego tak jakby użyć po boks ma yyy to do siebie, że jest to

0:03:35.519

dyscyplina olimpijska. Yyy przychodząc na trening y

0:03:42.360

musisz być odpowiednio skupiony, przygotowany. To nie jest tak, że po

0:03:46.560

pierwszym miesiącu dostaniesz rękawicę i wyjdziesz na ring spróbować swoich sił.

0:03:51.720

Pierwszy uczymy się pozycji, chodzić po ringu, następnie ciosów prostych,

0:03:56.640

uników, czasów z dołu, czasów świerowych.

0:04:00.640

Przechodzimy badania lekarskie. kolejno możemy stoczyć swój pierwszy

0:04:06.319

sparing, wyjść do walki i nie jest tak, że dostaniemy od razu przeciwnika,

0:04:13.959

który z którym nie będziemy mogli rywalizować. Zarówno sędziowie,

0:04:18.400

trenerzy, wszyscy dbają o to, żeby te walki były na równym poziomie, żeby nie

0:04:23.320

odstraszać od tego sportu. No i kolejno, kolejno budując, że tak powiem, swoją

0:04:29.160

pozycję, ucząc się nowych rzeczy, nabierając doświadczenia, te walki są

0:04:33.919

coraz trudniejsze. Coraz trudniejsze. No i tak jak tutaj wybrzmiało,

0:04:39.919

na ulicy nie możemy tego spróbować. Nie, jeżeli mamy umiejętność, jesteśmy

0:04:46.280

zawodnikiem zrzeszonym, to nie powinniśmy tego robić. No nie

0:04:51.880

pamiętam, żebyśmy tutaj musieli w stosunku do naszych zawodników wyciągać

0:04:55.840

konsekwencje, że niewłaściwie zachowywali się

0:04:59.479

poza salą, poza ringiem. wiedzą, że to oni są wizytówką tego sportu

0:05:05.720

i myślę, że dzięki zaangażowaniu wszystkich działaczy no przychodzi około

0:05:10.440

100 zawodników miesięcznie na treningi, więc to jest bardzo duża grupka.

0:05:14.000

Właśnie myślisz, bo w sumie i tak pracujesz w szkole średniej i czy

0:05:18.520

uważasz, że takie sporty właśnie typu boks czy jakieś inne dają coś tym młodym

0:05:22.800

ludziom, żeby potrafili się jakoś tak, nie wiem, trzymać w rysach bardziej?

0:05:27.319

Społeczność sportowców jest

0:05:33.880

zaangażowana nie tylko w trening to są wspólne wyjazdy. To jest bardzo mocna

0:05:40.039

grupa. No traktujemy się wszyscy jak rodzina. Widać po działaczach,

0:05:45.000

trenerach, zawodnikach, którzy przyjeżdżają na różne zawody z całej

0:05:48.400

Polski. A B uczy cierpliwości, uczy wytrwałości, tej cierpliwości, która

0:05:54.080

jest nam niezmien bardzo potrzebna w tych czasach. No wychodzimy na ring,

0:05:59.280

mamy przed sobą przeciwnika, często jest to nasz kolega, przyjaciel, z którym

0:06:03.120

byliśmy na obozie sportowym. No walczymy, nikt nie ma do siebie żalu.

0:06:09.160

Jest to bardzo zdrowa rywalizacja. A tak jak powiedziałeś, ja pracuję na co dzień

0:06:13.440

w szkole. No i w szkole są zawodnicy. Są zawodnicy. Yyy, jest też klasa sportowa,

0:06:19.800

która nie tylko zrzesza yy sympatyków boksu. Są tam też y inni sportowcy, u

0:06:27.280

których widać zaangażowanie, wiedzą, że on musi być zmotywowany do tego, że do

0:06:33.520

tego co robi, bo jakby coś to jest ZSP3 elektryk

0:06:37.080

potocznie nazwany. Właśnie też mi się wydaje, że to pomaga

0:06:40.840

młodzieży tak bardziej trzymać się w rysach i wiedzą na co sobie mogą

0:06:44.440

pozwolić mniej lub bardziej, że no i ta cierpliwość to zanim ty dostaniesz

0:06:49.880

właśnie jak mówiłeś te rękawice bokserskie to troszkę mija.

0:06:54.360

No tak, tak jak mówisz. Ja pamiętam kiedy myśmy przyszli na trening to nas

0:07:00.199

adeptów tego sportu zaczynających było około 30 osób y z jednej grupy. Tak. A

0:07:08.000

było wtedy trzech trenerów, którzy yy dostawali yyy młodych pięściarzy, młode

0:07:14.360

osoby aspirujące do miana pięściarzy i zostawał nas w zasadzie pięciu, którzy

0:07:21.360

doszli do tej swojej pierwszej walki. Także tego zaangażowania potrzeba

0:07:25.680

mnóstwo. Chęci, cierpliwości. Tak, nie przechodzi to od tako.

0:07:31.639

No nie. Zresztą jeżeli coś budujemy i chcemy coś osiągnąć, przeskakujemy te

0:07:39.160

trudne momenty, przechodzimy przez nie, no to później jest niesamowita

0:07:43.240

satysfakcja. Tak, zgadzam się.

0:07:46.759

W sumie to możemy trochę przeskoczyć. Jak to się właśnie stało, że w 2015 roku

0:07:53.000

postanowiliście, nie wiem, powołać, odnowić klub?

0:07:58.080

W 2015 roku myśmy prowadzili swoją sekcję bokserską przy stowarzyszeniu

0:08:04.759

Salvette. No niemniej jednak byliśmy

0:08:11.680

nowi na tej na na tych lingach w Polsce.

0:08:18.039

Dostałem telefon od świętej pamięci prezesa Waldemara Porządnego.

0:08:24.199

Powiedział: “No słuchaj, Adrian, jesteś zawodnikiem

0:08:28.479

w hetmanie, stoczyłeś wiele walk. Masz na pewno sentyment, lubimy się. Trzeba

0:08:34.240

zrobić tak, żeby ten boks zamojski reprezentowała jedna drużyna.

0:08:41.560

Nie muszę mówić nic więcej. y zorganizowaliśmy spotkanie, weszliśmy

0:08:47.519

razem z bratem do zarządu. Słowo przejęcie jest złem, złym myślę

0:08:54.040

słowem, bo klub sportowy, autonomiczna sekcja

0:09:00.279

bokserska, no ukształtowała nasze charaktery, więc uważam, że jesteśmy

0:09:06.640

winni temu, żeby

0:09:11.040

teraz wspierać młodych zawodników, prowadzić sekcje,

0:09:16.079

rozwijać ją, żeby ten boks zamościa z Nasi zawodnicy, nasze miasto

0:09:24.279

było nieodłącznym elementem na mapie Polski tego sportu.

0:09:30.320

Okej. I pamiętasz jakie to właśnie były początki? Czy to było łatwe? O,

0:09:36.079

to jest dobre pytanie, bo od treningów w jednej, w drugiej, trzeciej

0:09:43.480

szkole poprzez treningi w garażu, gdzie trzeba było w kozie napalić, żeby były

0:09:50.920

odpowiednie warunki poprzez to, co mamy teraz. No my jesteśmy bardzo zadowoleni.

0:09:58.560

Raz, że miasto nas wspiera finansowo rok w rok większymi pieniędzmi. Mamy salę do

0:10:08.680

boksu, mamy szatnie, prysznice. Mamy swoje miejsce. Wróciliśmy do tego, co

0:10:15.880

było kiedyś. Także myślę, że mówiąc o tej drodze, którą yyy

0:10:22.079

przeszliśmy przez to no już ponad 10 lat yyy to osiągnęliśmy wszyscy niebywały

0:10:27.480

sukces. Nie byłoby tego sukcesu, gdyby oczywiście nie wsparcie yyy wielu ludzi,

0:10:33.600

którzy patrzą, co robimy, doceniają tą pracę.

0:10:38.600

No i zawodników, zawodników. Mamy się czym pochwalić. Yyy, zresztą od grupy,

0:10:44.240

od małych dzieci po y grupy osób y już dorosłych, no są też wizytówką. Mieliśmy

0:10:53.959

ostatnio organizowaną wigilię, no to na wigilii było ponad 50 osób, także to

0:10:59.959

sami zawodnicy i też nie przyszli wszyscy, także rewelacje.

0:11:04.680

A pamiętasz z Ilona zaczynaliście w 15? Yyy, pamiętam taką sytuację, gdzie po

0:11:12.040

sali yyy jednej ze szkół biegało trzech zawodników.

0:11:19.279

trzech zawodników biegało. No można powiedzieć, że to były treningi

0:11:24.639

indywidualne. No ten boks nasz zamojski,

0:11:30.560

nie tylko zamojski, troszkę był odstawiony, jeżeli mówimy o

0:11:36.160

sportach w naszym kraju, o sporcie w naszym kraju. Niemniej jednak sukcesy y

0:11:43.360

pięściarzy czołowych, pięściarzy olimpijskich, wiemy wszyscy o naszej

0:11:51.760

zawodniczce z Lubelszczyzny, która zdobyła medal olimpijski. One się też

0:11:55.959

przyczyniły do tego, że ten boks jest coraz bardziej rozpoznawalny. Zresztą

0:12:01.240

Julka boksowała też u nas, tak na wielu turniejach.

0:12:06.040

było wtedy widać, że będ to będzie medal olimpijski

0:12:11.720

albo w sumie czy jesteście w stanie ocenić, czy ktoś ma taki potencjał, żeby

0:12:16.199

właśnie iść dalej. Yyy, powiem tak, yyy, zawodników na treningi przychodzi bardzo

0:12:23.519

dużo. Yyy, widać takich, którzy wyróżniają się na tle innych, którzy są

0:12:30.160

bardziej zdyscyplinowani, bardziej zaangażowani, y, którzy się bardziej

0:12:35.079

przykładają. Tutaj bardzo szybko ten ring weryfikuje, tak? Bo stajemy

0:12:39.680

naprzeciw przeciwnika, no który nie będzie się na nas przyglądał. On chce

0:12:43.240

wygrać. Każdy chce wygrać. Wychodząc do ringu musimy być przekonani o tym, że to

0:12:51.240

my zwyciężymy tą walkę. Nie możemy nigdy wejść i oddać pola. Wiadomo, jeżeli

0:12:57.079

przeciwnik jest lepszy, jeżeli tym razem to

0:13:01.519

my odniesiemy porażkę, to jest bardzo duże prawdopodobieństwo,

0:13:08.360

że za parę miesięcy, za parę tygodni spotkamy się ponownie z tym zawodnikiem.

0:13:13.639

Więc wtedy dobrze by było, żebyśmy wyciągnęli wnioski, poprawili to, co yyy

0:13:19.880

nie udało się w pierwszej walce. to na co nie zwróciliśmy uwagi i to my

0:13:25.320

zwyciężymy na samym początku. No nie trenujemy

0:13:29.360

wszystkich jednakowo. Chcemy, żeby każdy był mistrzem świata. Tak, tego byśmy

0:13:33.920

sobie. A to stąd

0:13:36.399

to stąd ten napis na ten na ścianie. Nie da się pokonać człowieka, który mimo

0:13:40.839

porażek wciąż staje i walczy dalej. Tak.

0:13:45.240

Tu nie tylko myślę, że do tej sali sportowej, tak? Każdy z nas ma swoje

0:13:51.560

sukcesy, ma swoje porażki, popełniał błędy. Jeżeli z błędów wyciągnęliśmy

0:13:56.880

wnioski, jeżeli z porażki wyciągnęliśmy to, co da nam siłę walczyć dalej,

0:14:01.720

zwyciężać, to jest nasz sukces. Tego nam nikt nie zabierze.

0:14:05.920

A mieliście jakieś wątpliwości właśnie na początku, czy jednak podejmować se

0:14:09.839

tego, czy nie? Nie, nie, muszę otwarcie powiedzieć, że

0:14:13.560

nie było tego. Myśmy jeden sezon, że tak powiem, rok przeboksowali jako zawodnicy

0:14:21.120

Salvette, tak, przy stowarzyszeniu. Jak padła tylko propozycja, żeby wrócić

0:14:27.800

do autonomicznej sekcji bokserskiej, nie

0:14:31.480

było zawahania. Tak jak powiedziałem wcześniej, ten

0:14:35.360

sport nas ukształtował. Myśmy zjeździli całą Polskę, poznaliśmy genialnych

0:14:39.639

ludzi, doświadczyliśmy wielu przyjemnych sytuacji, wrażeń.

0:14:46.639

To było coś pięknego. To jest coś pięknego. I myślę, że ta przygoda, ja

0:14:50.639

tak sobie przypominam, no ze mną jest już od ponad 25 lat, więc jest to

0:14:57.759

bardzo duży kawałek mojego życia. No jestem dumny z tego, że kiedyś to ja

0:15:05.480

boksowałem, teraz mogę prowadzić sekcję.

0:15:11.600

Jest to niesamowite. Nie było nawet chwili zawahania. Od razu powiedzieliśmy

0:15:16.240

wchodzimy w to. Pamiętasz co wymagało na takiej

0:15:18.839

natychmiastowej naprawy na samym początku?

0:15:22.120

A tak jak mówiłem, zaczynaliśmy z małą ilością zawodników. Nie mieliśmy

0:15:28.639

sali treningowej. yyy fajnie jest mieć swoje miejsce. Mm

0:15:34.800

i to był największy problem. Myśmy bardzo długo zabiegali o to, żeby yyy

0:15:40.920

Bok wrócił na OSR dzięki przychylności władz, dzięki zaangażowaniu wszystkich

0:15:47.959

sympatyków. Ja tutaj nie będę wymieniał, bo jest ich mnóstwo. Y, dyrektorzy

0:15:53.319

wydziału, dyrektor Ośrodka Sportu i Kreacji, prezydenci, wszyscy naprawdę

0:15:58.959

myślę, że nam pomogli, włożyli to w to miejsce swój czas, poświęcili czas dla

0:16:05.399

nas na to, żeby nas wysłuchać i dzięki temu jesteśmy tu teraz. Tak,

0:16:11.079

jesteśmy naprawdę myślę, że no już stąd nie wyjdziemy. Problemem było brak

0:16:17.079

zawodników. Bo było nas ich niewielu. Tak. I to

0:16:21.399

miejsce, jak się znalazło miejsce to przyszli zawodnicy. Tak. Myśmy nie

0:16:26.519

oczekiwali, że będzie to sposób nasz na zarabianie pieniędzy, bo ja zarówno ja

0:16:32.800

jak brat uważamy, że my jesteśmy to winni temu

0:16:38.839

sportu i no i będziemy to robić szkoląc następców.

0:16:44.000

Jasne. Czyli tym momentem takim przełomowym

0:16:48.319

było właśnie ustatkowanie się w sensie znalezienie miejsca. Dzięki właśnie temu

0:16:54.000

zyskaliście nowych zawodników. Czy było coś jeszcze?

0:16:57.639

To jakby sukcesy, które przychodziły po drodze, bo

0:17:02.560

mieliśmy medalistów mistrzostw Polski, zarówno

0:17:06.280

dziewcząt, jak i chłopców, pokazywały wśród tej wśród naszych mieszkańców, że

0:17:13.760

boks z powrotem się odradza. Kulturywowaliśmy tradycje organizowania

0:17:19.039

turniejów bokserskich, memoriał imienia Jerzego Suchodoła

0:17:24.280

w oprawie międzynarodowej. kibice, dawni zawodnicy, sympatycy tego

0:17:30.280

sportu, zaczęli przyprowadzać swoje dzieci.

0:17:33.919

Koledzy, których dzieci boksowały kiedyś, także

0:17:39.679

przychodzili na treningi. Sami zawodnicy ciągnęli swoich kolegów, żeby przyszli,

0:17:44.320

zobaczyli. Także powstała grupa y bardzo wielu yyy pięściarzy yyy w naszym

0:17:51.640

mieście. I to się rozwinęło, ale myślę, że tym

0:17:54.760

kluczowym elementem to jest miejsce, bo mamy stały punkt. Kto nie wchodzi do

0:18:00.799

ośrodka sportu i rekreacji w Zamościu, ten wie, że jest tu sala do boksu. To

0:18:06.440

jest ważne. Mamy swoje miejsce. Okej.

0:18:10.080

A już właśnie przechodząc do tych treningów, to one się jakoś różnią

0:18:13.520

między sekcjami? No tak. Tak.

0:18:17.120

Jeżeli mówimy o treningach, zaczynamy od grup dla dzieci, tak? To są pierwsze

0:18:27.280

jakby kroki postawy, zaangażowania tego na co

0:18:33.520

zwracamy uwagę ogólnie w sporcie. Yyy tutaj te dzieci mogą doświadczyć yyy

0:18:39.840

tego, że są obowiązki yyy że trzeba przyjść na odpowiednią godzinę, mieć

0:18:44.760

strój sportowy, yyy trzeba się zaangażować. Jest puchar przewodny

0:18:49.559

miesiąca, gdzie zawodnicy, młodzi zawodnicy, młodzi chłopcy, dziewczynki

0:18:54.240

dostają puchar za zaangażowanie, za motywację, za to, że y idą do celu. No

0:19:00.039

kolejną grupą jest grupa początkująca. Tak. Y na tą grupę przychodzi najwięcej

0:19:04.400

zawodników. Yyy, tak jak powiedziałem kiedyś nas było 30 na sali, pięciu

0:19:08.840

boksowało, tak? Yyy, więc y ze 100 yyy musi kilku zostać, więc im więcej

0:19:16.520

przychodzi, tym mamy większą grupę yyy osób yyy startujących później w zawodach

0:19:22.919

y sportowych. No i grupa Ladies and Gentlemen, tak, 30 plus to my jeszcze po

0:19:30.440

30, a przed 40 to należy wspomnieć. którzy gdzieś kiedyś próbowaliśmy swoich

0:19:38.200

sił w tym sporcie, ale też przychodzą osoby, które wiedzą, że trening

0:19:43.440

bokserski jest treningiem bardzo wymagającym, treningiem, który odpręża,

0:19:48.600

który pomaga oczyścić głowę i odstresowuje. Odstresowuje, a ten

0:19:55.440

stres w obecnych czasach no towarzyszy nam. A przyjście na taki trening, gdzie

0:20:02.919

nie musimy naprawdę na początku nic wiedzieć, nic umieć. Ważne, żebyśmy

0:20:07.039

mieli strój sportowy. Wszystkiego się tutaj nauczymy. Nie ma obowiązku później

0:20:11.640

boksować, brać udziału w zawodach. To jest coś, co dorosły człowiek robi dla

0:20:17.159

siebie i dzięki temu no osiąga satysfakcję.

0:20:22.919

Zgadzam się. Zwłaszcza widać różnicę między właśnie treningiem, a na przykład

0:20:26.799

takim sparingiem po wejściu do ringu, gdzie tam ile, minutę, a po minutucie

0:20:31.960

już nie masz siły. Tak, tak. Ja pamiętam te pierwsze walki,

0:20:35.600

gdzie yyy założyliśmy ochraniacze yyy i musieliśmy boksować trzy razy po dwie

0:20:40.799

minuty. Brakowało bardzo szybko tlenu, co było czymś no bardzo zaskakującym.

0:20:47.120

Dlatego tak jak tutaj wcześniej wybrzmiało,

0:20:52.400

to trzeba być cierpliwym, zmotywowanym, no i systematycznie, bo ten kto opuszcza

0:20:56.600

treningi, nie przykłada się, no to później tego tlenu mu w ringu brakuje.

0:21:02.039

Tak. No nawet na ulicy, w sensie nawet w takiej codziennej pracy to się bardzo

0:21:06.679

przydaje, bo ja pamiętam takie moment, gdzie właśnie miałem zlecenie dla Osiiru

0:21:12.000

i cały czas trzeba zasuwać na rowerze, wyprzedać ten rajd cały i robić zdjęcia

0:21:16.720

i taki zadowolony jechałem. Kurczę, ile ja mam jeszcze zapasu siły, nie, nie

0:21:20.919

męczę się. A rok temu to ledwie żyłem. bardzo, bardzo szybko ta nasza kondycja

0:21:27.960

rośnie po tych treningach, bo tak jak mówię, no trening jest bardzo

0:21:32.559

wymagający, chociaż tego się nie trzeba bać, bo

0:21:36.640

każdy zrobi tyle ile może, a z każdym kolejnym treningiem nasze umiejętności,

0:21:42.240

nasza wytrzymałość wzrasta. Tak, zgadzam się. Więc to jest właśnie

0:21:47.200

bardzo fajne i polecam, jakby ktoś chciał. A właśnie, bo zauważyłem, że też

0:21:51.240

jest w sensie jak zaczynaliście w 15 roku, to od tych trzech osób, więc

0:21:56.400

obstawiłem, że to byli sami chłopacy, mężczyźni, czy w tym kierunku i z czasem

0:22:02.039

zaczęły też dziewczyny, kobiety przychodzić.

0:22:05.200

Mieliśmy zawodniczkę Dianę. Diana zdobyła medal na mistrzostwach Polski.

0:22:11.240

Był to jednak z pierwszych medali, który zdobyliśmy my jako zarząd, bym

0:22:18.000

powiedział. yyy jako yyy osoby, które prowadzą sekcj

0:22:24.720

dziewczynki przychodzą, przychodzą dziewczyny yyy dziewczyny są bardzo

0:22:28.400

zadziorne, yyy są bardzo zaangażowane, nie odpuszczają.

0:22:34.400

Niekiedy trudniej je utemperować, no bo y wiadomo to charaktery różne. Ja

0:22:41.240

pamiętam taką walkę na jednym z turniejów zamojskich, gdzie

0:22:45.960

jednej dziewczynce ona przegrała wtedy walkę,

0:22:50.480

no leciała krew z nosa. Kiedy podchodziłem wręczając jej medal, no

0:22:55.760

wyglądała tak, no powiedział, no trudno wyglądała. Trudno. Był te trudy walki

0:23:00.240

były widoczne. Powiedziałem jej, że gratuluję

0:23:03.600

zaangażowania, wytrwałości i tego, że dała z siebie wszystko. Y,

0:23:08.720

ona mi wtedy powiedziała, że za rok wygram.

0:23:13.400

Także y no daje to taką satysfakcję, gdzie widzimy, że

0:23:20.240

tu nie chodzi często o wynik. Wiadomo, jest on ważny, bo każdy chce zdobywać

0:23:24.000

medale, ale ta zadziorność, to chęć lepszego przygotowania się,

0:23:30.400

no jest czymś niesamowitym. to na pewno dużo później się w życiu

0:23:34.440

przyda, jak będzie musiała skorzystać właśnie z tego typu umiejętności.

0:23:39.919

No tak, te treningi, te walki są lekcją na przyszłość. To Szymon Gryszyn jest

0:23:47.679

tym, który się najbardziej tak wybija. No tak, jest to zawodnik, który jest

0:23:54.679

w kadrze Polski, który startuje w turniejach międzynarodowych.

0:23:59.440

Na chwilę obecną jest to bardzo wyróżniający się nasz zawodnik,

0:24:04.799

który trenuje już mnóstwo czasu. Pamięt oj, bardzo długo. Długo. Pomimo swojego

0:24:10.520

młodego wieku on

0:24:14.240

zawsze był systematyczny, zawsze był, jest, bo tu trzeba tak powiedzieć, jest

0:24:19.400

zaangażowany w trening

0:24:23.600

i widać, że mu zależy. Jeżeli zależy nam, no to te wyniki

0:24:28.679

przyjdą. One przyjdą, jeżeli jesteśmy zaangażowani, jeżeli mamy chęć, jeżeli

0:24:34.720

mamy cel, one znajdą się. Czy będziemy mistrzem województwa, czy będziemy

0:24:40.600

mistrzem, wygramy jakiś turniej, to może być nasz sufit. To może być nasz sufit.

0:24:47.000

To w niczym nie przeszkadza, ale kiedyś po latach zawsze powiemy: “Tak, to ja

0:24:50.840

wygrałem pierwszy turniej, to ja byłem mistrzem województwa, to ja pojechałem

0:24:55.399

na mistrzostwa Polski”. Tak. To ja byłem w kadrze. Tak.

0:24:58.640

A czy może kojarzysz, że miał jakiś moment zwątpienia, że jednak chce to

0:25:02.360

żuwić? I na pewno momenty były takie po

0:25:06.039

przegranych walkach, kiedy jedziemy na mistrzostwa Polski, jest to

0:25:11.200

ranga bardzo wysoka tych zawodów. musimy zejść pokonani. Z każdym z nas ta

0:25:19.000

porażka budzi pewną niepewność. Tak, analizujemy, co było nie tak. Może się

0:25:24.480

nieodpowiednio przygotowaliśmy, może za mało nam zależało, może

0:25:30.640

opuszczenie tych kilku treningów z różnych powodów spowodowało to, że nie

0:25:34.279

byliśmy odpowiednio mocni. y myślę, że trudno znaleźć y zawodnika, trudno

0:25:40.520

znaleźć człowieka, który y po porażce y nie miałby tej chwili. Myślę, to też

0:25:47.320

dobre, bo jeżeli ja włożyłem mnóstwo pracy,

0:25:54.000

gdzieś mi się kołecz w głowie, że kurczę, może bym to zostawił, a później

0:25:58.000

sobie pomyśl o tych wszystkich pięknych chwilach, o tych możliwościach, które

0:26:02.039

stoją przede mną, no to to napędza. to napędza do dalszej pracy, do tego, żeby

0:26:08.720

wciąż iść do przodu.

0:26:12.559

No bo już przekonaliśmy, tyle zrobiliśmy, a tu wystarczy może jako

0:26:15.840

jedną rzecz zmienić, dodać coś albo usunąć i od razu pójdziemy do góry, tak

0:26:20.840

jakby przeskoczymy to, co nas blokuje. Tak. No boks jest sportem kontaktowym.

0:26:26.480

Tak. Sędziowie

0:26:30.480

bardzo zwracają uwagę na to w tym boksze olimpijskim, w boksie amatorskim, na

0:26:35.320

bezpieczeństwo zawodników. To jest priorytet. Jeżeli

0:26:40.520

popatrzymy na urazy w boksze amatorskim, to w innych sportach jest ich znacznie

0:26:46.679

więcej. Tak wiadomo, jeżeli dochodzi do jakiejś trudnej sytuacji

0:26:51.760

już w boksie zawodowym przy tych ciężkich nokautach, media się o tym

0:26:56.520

rozpisują. Tylko zauważmy, że tych zawodników u nas w sekcji

0:27:02.679

startujących jest bardzo wielu. W Lubelszczyźnie

0:27:07.480

są to setki. Tych urazów aż tak wielu nie ma. Tak, nie, żaden z trenerów,

0:27:13.240

żaden z sędziów nie dopuszczy do tego, żeby walka była jednostronna.

0:27:20.080

żeby była jednostronna i żeby cokolwiek mogło się stać

0:27:25.200

pięściarzowi. Bezpieczeństwo jest priorytet

0:27:29.080

zrok. A czy zdarza wam się nie zgadzać z

0:27:31.880

decyzjami sędziów? O, no

0:27:35.559

temat rzeka, myślę.

0:27:39.880

No tak, tak, tak. Zdarzają się. Należałoby tu użyć słowa pomyłki.

0:27:49.600

pomyłki. Niemniej jednak

0:27:54.200

no my wiemy jako już byli zawodnicy, jako działacze, tak jak powiedziałem,

0:27:59.880

związani z boksem wiele lat, kto na tym ringu miał przewagę? Oczywiście każdy

0:28:07.000

będzie ciągnął do swojego, każdy cios będzie ważył wyżej. Tak. Niemniej jednak

0:28:13.960

głos jest sejdu. Z werdyktem nie dyskutujemy,

0:28:18.240

nawet jeśli się nie zgadzamy. To jest decyzja sędów. Nie powinniśmy

0:28:23.120

tego podnosić. To jest ich sumienie,

0:28:27.919

jeżeli nie zauważyli czegoś, no może inaczej, jeżeli zauważyli, a

0:28:33.840

orzekli inaczej, bo każdy ma prawo się pomylić. Tak.

0:28:39.000

Ja uważam, że na tych przy tych zawodach, które organizujemy, na które

0:28:43.840

jeździmy, które nie mają rankingu mistrzostw Polski,

0:28:50.000

to taki wypaczony wynik no zniechęca. Zniechęca, bo

0:28:58.080

jeżeli jest niesprawiedliwość y

0:29:02.000

no to co ja mogę zrobić więcej? Tak. Co mogę zrobić więcej?

0:29:07.840

No ale pozostawię bez komentarzu.

0:29:12.080

Okej. A jak mysz skąd to się właśnie bierze?

0:29:15.720

Trudno mi powiedzieć, bo ja uważam, że ten młody człowiek, który dał z siebie

0:29:21.320

wszystko na tym lingu, który wygrał zasłużenie,

0:29:26.039

to wędykt powinien być jednoznaczny. Ja sam jestem sędzią yyy i

0:29:33.240

nie wyobrażam sobie, żeby yyy w ringu boksował nasz zawodnik z przeciwnikiem,

0:29:40.799

żeby nasz zawodnik ewidentnie przegrywał, a ja żebym mógł yy wskazać

0:29:45.960

inaczej niż to było z rzeczywistością. Źle bym się z tym czuł. Zresztą tak jak

0:29:49.679

powiedziałem, ta brać sportowców, działaczy, bokserów, sędziów

0:29:56.440

jak rodzina. Naprawdę my się lubimy, szanujemy,

0:30:00.840

wspieramy. Y to jest coś pięknego. Niepotrzebne tu są osoby, uważam, które

0:30:06.799

gdzieś tam y zakrzywiałyby ten obraz zdrowej współ rywalizacji.

0:30:13.440

Jasne, rozumiem, bo właśnie to jest tak, szkolicie się tak samo, a jedna sytuacja

0:30:18.360

jest określana, widziana inaczej. Yyy, zauważmy, że w tych yyy walkach o

0:30:23.559

mistrzostwa świata, różne pasy, też się różne sytuacje zdarzały. Yyy czytałem

0:30:29.240

ostatnio wypowiedź Andrzeja Gołoty, który no mógł być mistrzem świata kilka

0:30:34.640

razy w królewskiej kategorii. Powiedział, yyy, już nie pamiętam z kim

0:30:37.880

boksował, powiedział: “Nie chciałem go znokautować, bo moja żona powiedziała,

0:30:41.840

żebym przeboksował, a miałem go już na deskach i czułem, że wygrałem. Werdykt

0:30:46.799

był inny, więc to się zdarza”. Tak. yyy nie powinno hym

0:30:53.399

i tak jak w każdej branży, w każdym zawodzie yyy może użyję sformułowania,

0:30:58.880

te czarne owce powinny jednak yyy same odchodzić z yyy tego zawodu. M a jak

0:31:07.440

nie, no to no mamy nadzór też sędziowski, także tutaj też y powinniśmy

0:31:13.679

rozmawiać, rozmawiać, sprawiać właśnie te różnego rodzaju

0:31:18.320

rzeczy. M. Okej. Jakbyśmy przeszli do struktur klubu w sensie finansowania, bo

0:31:26.240

obstawiam, że nie jest łatwo. Tak. Yyy, nie jest łatwo. Y powiem tak,

0:31:31.279

zaczynaliśmy z budżetem w 2015 roku przejmując przejmując to

0:31:36.559

niewłaściwe słowo, mieliśmy chyba 4000 zł na koncie.

0:31:41.240

To był sierpień. Kolejne lata było około, nie pamiętam

0:31:46.639

15000 zł. Rok w rok idziemy do góry. Jeżeli chodzi

0:31:53.880

o kwestie finansowe. W tym roku otrzymaliśmy dotacje, za co dziękuję

0:32:00.159

45000 zł. Jest to najwyższa dotacja z miasta Zamość, jaką ja pamiętam jako

0:32:08.360

działacz y tutaj w tych strukturach.

0:32:13.760

No są to już takie pieniądze, które no pozwalają więcej. Pozwalają więcej.

0:32:23.919

Budują troszkę tą stabilizację finansową,

0:32:29.919

dają możliwość większej ilości wyjazdów, tak? Wynagrodzenia trenerów,

0:32:36.279

zakupu sprzętu. O wynagrodzeniach trenerów nie będziemy

0:32:40.679

tutaj rozmawiać, bo myślę, że

0:32:47.559

no to jest na to jest pasja. Pasja. Wiadomo, z pasji się zupy nie ugotuje,

0:32:52.440

samochodu nie zatankuje, ale to jest pasja. My jesteśmy wdzięczni za to, co

0:32:57.039

mamy, bo tych pieniędzy jest więcej. No poza yyy tutaj dotacją z urzędu miasta

0:33:04.840

Zamość wspieramy się też grantami, otrzymujemy pieniądze z Ministerstwa

0:33:11.480

Sportu. Jest ten program Klub, który też pomaga. Y

0:33:17.120

no staramy się, no wiadomo, nie jest łatwo, chociaż tak jak powiedziałem,

0:33:23.360

my jesteśmy wychowankami autonomicznej sekcji klubu

0:33:27.559

bokserskiego Hetman Zamoś. zawdzięczamy yyy bardzo dużo yyy temu, że mogliśmy

0:33:34.360

boksować, mogliśmy zdobywać doświadczenie, ukształtowały się nasze

0:33:38.559

charaktery dzięki yyy uprawieniu yyy sportu. M cały czas szukamy następców,

0:33:47.760

szukamy osób, które też zechcą wejść. Świat się zmienia. świat się zmienia i

0:33:53.600

tak jak rozmawiamy z innymi działaczami z Polski,

0:33:59.760

różnie to jest. Różnie to jest naprawdę. Jeżeli chodzi, niektórzy mają pełne

0:34:04.159

umowy, pełne wynagrodzenia, dotacje takie, o których

0:34:10.320

no przeważ przekraczające kilkukrotność naszej, nie? Chociaż uważam, że no ta

0:34:15.359

dotacja, te pieniądze, które otrzymaliśmy w tym roku

0:34:19.280

no są już znacznie lepsze, tak? A jak to jest z yyy

0:34:23.679

z tym ze sponsorami? Yyy mamy sponsorów oczywiście. Tak. Yyy

0:34:29.000

ja myślę, że tutaj yyy na dole przy naszych yyy przy naszej rozmowie się

0:34:33.839

wyświetlą w te w tym momencie yyy żeby każdy mógł się zapoznać. Pomagają,

0:34:38.399

pomagają. Yyy, nie oszukujmy się, bez yy sponsorów, bez firm, bez osób prywatnych

0:34:45.399

yyy trudno by było. Niektórzy współfinansują yyy zawodników, niektórzy

0:34:54.040

pomagają w organizacji wyjazdów. Wiele osób, wiele firm wspomaga nas przy

0:35:00.040

organizacji turniei, różnego rodzaju. Trzeba sobie jasno powiedzieć, no że

0:35:06.680

pieniądze są potrzebne, sponsorzy są potrzebni. Jeździmy prywatnymi

0:35:09.800

samochodami na zawody. Y, tutaj zużycia tego nikt nie liczy. Tak, za wyjazdy

0:35:15.480

nikt nie pobiera wynagrodzenia. A są to często weekendy. Wtedy są zawody

0:35:21.320

sportowe. Pamiętam, gdzie w jednym czasie brat jechał w jednym kierunku

0:35:26.880

Polski, a w drugim. Tak jakby nas kilometrówkę zliczyć na jeden weekend,

0:35:33.440

no to byśmy mieli wakacje w egzotycznym kraju.

0:35:37.440

Ale jest to piękne. To budżet klubu byłby na minusie wtedy,

0:35:41.920

jakbyśmy liczyli kieł meczów. He. Takie tak.

0:35:44.640

No bo właśnie widziałem jak z Szymonem jest tak, że właśnie poszukuję też jako

0:35:48.119

on indywidualnie przez to sponsorów, żeby mu pomóc. No bo tak jak mówisz,

0:35:52.119

tych wyjazdów jest sporo. Czasami to nie jest tylko nie wiem wyjechać rano,

0:35:56.680

przeboksować wieczorem i wrócić, tylko to są jednak takie pełne weekendy.

0:36:01.760

No tak. Jeżeli chcemy pojechać z pięcioma zawodnikami, z czteroma

0:36:06.240

zawodnikami i trenerem y na drugi koniec Polski, już nie licząc paliwa, no to

0:36:11.960

wszyscy muszą y mieć gdzie spać, y mieć co zjeść, tak? Musimy wrócić, tak? No to

0:36:20.640

można sobie to policzyć. Jeżeli byśmy mieli do tego dodać

0:36:24.119

wynagrodzenie frenera, no to to pojedziemy na kilka wyjazdów

0:36:29.119

w roku. A jeżeli chodzi o poszukiwanie

0:36:32.680

sponsorów, no jak to w sporcie, no nie musimy tutaj Ameryki myślę, że nie

0:36:36.599

odkryjemy, jeżeli nie powiemy, że pieniądze nie są ważne. Jeżeli są

0:36:40.520

pieniądze, no to też jesteśmy w stanie zakupić nowszy sprzęt, jeździć częściej

0:36:46.160

na sparingi. One są potrzebne. Na sparingi i tak No. Jeździmy, tak

0:36:52.000

boksujemy, zderzamy się. No ale fajnie by było pojechać na sparing gdzieś

0:36:56.640

znacznie dalej. Wtedy, że tak powiem, chłopaki, dziewczyny by szlifowali formę

0:37:02.760

z innymi zawodnikami niż z tymi z naszego województwa. Tak, to są wszystko

0:37:07.240

pieniądze. Tak, my możemy tutaj naprawdę dać mnóstwo swojej pracy nieodpłatnie.

0:37:15.920

Yyy, no ale yyy pomimo tego, że nieraz trzeba dołożyć yyy my jesteśmy, no tak

0:37:22.640

jak powiedziałem bardzo zadowoleni z tego, że są sukcesy, że przede wszystkim

0:37:27.800

jesteśmy m doceniami przez tych, którzy yyy

0:37:33.200

interesują się boksem, którzy wcześniej nie mieli pojęcia, że boks w Zamzczu

0:37:38.760

jest, a w dniu dzisiejszym tak, mają salę, pomagamy w turnieju. Turniej jest

0:37:44.520

w niesamowitej oprawie. Na ostatnim turnieju był prezes luberskiego Związku

0:37:49.599

Bokserskiego. Popatrzył na to, co robimy. No uścisnął

0:37:54.079

dłoń, mówi, że robota jest rewelacyjna. Rewelacyjna. Jest to coś niesamowitego,

0:37:59.520

co co jest w zamściu. No właśnie na perspektywie tych 10 lat

0:38:06.160

to obstawiłem, że zauważyłeś właśnie różnicę poza tym budżetem, który jest

0:38:12.000

poza dotacją z urzędu miasta. To właśnie sponsorzy tak zaczynają się sukcesywnie

0:38:17.200

tak jakby z każdym rokiem coraz bardziej przekonywać do was, pomagać. Myślę, że

0:38:23.640

mamy gro swoich, że tak powiem, sponsorów, pasjonatów tego sportu.

0:38:31.880

No też firmy różnie radzą sobie z roku na rok, mają różne wydatki.

0:38:39.119

Jak coś idzie do góry, rozwijamy się, sukces ma wielu ojców,

0:38:45.920

więc na pewno bez wsparcia tego dodatkowego finansowego nie byłoby tego, bo

0:38:52.359

tak jak mówię, my też jesteśmy zadowoleni, że możemy

0:38:56.520

pokazywać działalność firm tych naszych lokalnych

0:39:02.240

w całej Polsce, że mamy mnóstwo osób obserwujących to, co się dzieje w naszej

0:39:08.480

sekcji poprzez media społecznościowe. To jest ważne. To jest ważne. No od tego

0:39:14.760

też nie uciekniemy. Kiedyś po każdorazowo po zawodach, w których ja

0:39:20.680

brałem udział pokaz była wzmianka w gazetach lokalnych przy ulice tygodnia w

0:39:27.040

Tygodniku Zamojskim była rubryka poświęcona y no naszym zmaganiom,

0:39:32.280

zmaganiom innych sportowców. Yyy, teraz tak naprawdę zawodnik, który schodzi z

0:39:37.839

ringu, y już jest na Facebooku, już mamy werdykt, już można to lajkować, już

0:39:43.079

można dodać swój komentarz, więc y sponsorzy też się pojawiają, komentują. My

0:39:49.160

też staramy się pokazywać ich szerszemu grogu.

0:39:55.599

A organizacja klubu w sensie jego działalności to jest jedno, a

0:40:00.760

organizacja memoriałów turniejów to drugie. Jak do tego podchodzicie?

0:40:08.480

Powiem szczerze, że kiedyś były te turnieje dwudniowe, dwudniowe.

0:40:17.880

Teraz robimy turniej jednodniowy. Przymierzamy się też tutaj nie będę

0:40:21.319

zdradzał do takiego jeszcze jednego wydarzenia.

0:40:25.440

Mam nadzieję, że uda się, że to zrobimy. Po prostu jest to mnóstwo pracy,

0:40:31.000

zaangażowania tych roboczogodzin.

0:40:35.319

Mnóstwo, mnóstwo. Jeżeli mówimy o zawodach sportowych, pamiętajmy o tym,

0:40:41.760

że musimy zadbać przede wszystkim o bezpieczeństwo,

0:40:45.400

czyli ten to wsparcie służb medycznych, wynajęcie sali. Yyy, zawsze nas tutaj

0:40:52.640

Ośrodek Sportu i Rekreacji, pan dyrektor wspiera, panowie z organizacji imprez,

0:40:57.760

od personelu technicznego. Zawsze możemy na nich liczyć.

0:41:02.680

Więc myślę, że bez osób, które wymieniłem, wielu innych też

0:41:08.920

sponsorów, nie byłoby to możliwe. Nie byłoby to możliwe. Po ostatnim turnieju

0:41:14.119

wraz z zawodnikami, myślę, że należałoby to powiedzieć, do godziny prawie 12:00 w

0:41:18.640

nocy składaliśmy ring, bo kolejnego dnia sala była potrzebna.

0:41:25.440

było wielu chętnych. Zrobiliśmy to bardzo szybko.

0:41:30.240

Więc ta organizacja co roku podnosimy sobie poprzeczkę, tak bym powiedział. Co roku podnosimy

0:41:38.760

poprzeczkę. Ważne jest, że ci, którzy przyjeżdżają do nas

0:41:44.000

z Polski, z zagranicy, to zawsze mówią, że w końcu kocham

0:41:48.960

zawość. Tak. yyy jeden z działaczy jak tylko wysiada z z samochodu, kiedy

0:41:53.400

jeszcze stoimy przed wejściem do ośrodka sportu i rekreacji, mówi: “Kocham

0:41:58.760

Zamość”, mówi że: “Kocham Zamość, kocham tu przyjeżdżać”. Yyy, jesteście

0:42:02.839

niesamowici, nie? Także yyy to jest też ta satysfakcja, o której mówimy, tak?

0:42:08.400

nasza praca, nasze zaangażowanie, yyy, możliwość pokazania się, co piękne masę

0:42:13.880

osób na trybunach, kibiców, yyy, sympatyków, yyy władze miasta, yyy,

0:42:19.520

sponsorzy. No cudowne wydarzenie, cudowne, cudowne.

0:42:26.559

Ty, to oby, oby więcej było. Życzymy sobie.

0:42:30.800

Okej. A macie jakieś plany na kolejne, nie wiem, 10 lat

0:42:34.480

czy, czy nie, czy aż tak dalej poza szukaniem następców?

0:42:38.240

Y. Powiem tak, no nauczyliśmy się, że

0:42:42.280

musimy z siebie dawać wszystko. No patrząc,

0:42:49.960

że tak powiem, w kolejne lata, no chcielibyśmy, żeby

0:42:54.240

tych naszych mistrzów było jak najwięcej. No to co możemy zrobić to

0:42:59.400

zachęcać, mobilizować, wspierać, pozyskiwać też środki. Bo to jest bardzo

0:43:08.119

ważne. Ja myślę, że takim celem naszym kolejnym, o którym już rozmawiamy,

0:43:12.880

byłby zakup takiego samochodu, w którym byśmy mogli jednym klubowym, że tak

0:43:17.440

powiem, odpowiednio oklejonym

0:43:21.880

jeździć na zawody, tak żeby to była taka wizytówka, gdzie wyjeżdżamy z Zamościa,

0:43:27.400

jedziemy do innego województwa, wszyscy y widzą, że no jadą pięściarze z

0:43:32.559

Zamościa, tak? O to byśmy o to byśmy o to musimy

0:43:39.000

powalczyć. Bo no jadąc własnym samochodem osobowym

0:43:44.359

możemy wziąć maksymalnie czterech zawodników.

0:43:49.280

Wiadomo, jeżeli byłby to bus, jechałoby ośmiu, więc też jest to możliwość

0:43:52.599

zdobycia większego doświadczenia przez zawodników. Każdy chce jechać na zawody.

0:43:59.079

Czy mówię naprawdę każdy chce jechać i boksować, bo po to tu przychodzi. On

0:44:03.960

przychodzi, żeby walczyć, żeby sprawdzać się, żeby zdobywać nowe umiejętności i

0:44:08.880

poznawać nowych ludzi, nowe miejsca. Najgorzej, że jako trenerzy musicie

0:44:13.680

wybrać te cztery osoby, które mogą jechać. Ej, to powoli zbliżając się tam

0:44:18.040

do końca, co ci w ogóle dał ten boks i prowadzenie

0:44:22.760

tego klubu w takim życiu codziennym? Och,

0:44:27.920

powiem szczerze, to pytanie padało już kilkukrotnie przy różnych urocześciach,

0:44:32.680

różnych spotkaniach. Zawsze mówimy o tym.

0:44:39.440

na pewno nauczył tego, że jeżeli postaramy się o coś, jeżeli czegoś

0:44:42.760

chcemy, jeżeli będziemy do czegoś dążyć, to to dostaniemy.

0:44:48.839

Satysfakcji, cierpliwości tego, o którym czym mówiliśmy. Jeżeli

0:44:54.960

upadamy i wstajemy, to nie jest porażka. Każdy z nas tak naprawdę

0:44:59.800

gdzieś kiedyś od czegoś się odbił. odbił się raz, drugi, trzeci, a sala

0:45:05.680

sportowa, sport, już tu nie mówię tylko o boksch, on uczy do tego, żeby znaleźć

0:45:12.440

rozwiązanie. Jeżeli postaramy się o to, żeby znaleźć to rozwiązanie, jeżeli mamy

0:45:18.040

grupę wsparcia, bo tutaj należy o tym powiedzieć, że trenerzy, inni zawodnicy,

0:45:23.400

działacze są grupą wsparciach w sytuacjach

0:45:29.040

trudnych, to poradzimy sobie naprawdę ze wszystkim. To jest taka druga rodzina. A

0:45:32.200

BX mi dał też możliwość poznania naszego pięknego kraju, bo jeździliśmy po całej

0:45:38.559

Polsce na zawody, braliśmy udział w wielu zawodach sportowych, obozach.

0:45:44.319

To jest coś naprawdę pięknego. Pamiętam w szkole średniej, kiedy

0:45:50.640

jechałem na zawody, przyjeżdżałem w niedzielę, był sprawdzian z chemnik,

0:45:55.839

podchodziło się do pani profesor. Profesor, sobota, niedziela były zawody.

0:46:00.880

Jestem niedostecznie przygotowany. Dobrze, rozumiem. To także to też

0:46:05.440

pokazało, że nauczyło może otwartości, mówienia o tym, co robimy, nie na

0:46:11.680

zasadzie chwalenia się. Ja uważam, że trzeba być dumnym, że jest sięecie

0:46:17.280

sportowcem, jest sięe zawodnikiem, nie robi się nikomu krzywdy.

0:46:22.240

No i to zaangażowanie, ta chęć, no i nie poddawanie się. Ja

0:46:28.319

myślę, że yyy zawodników yyy działaczy tych, którzy są sportowcami

0:46:33.440

nas z porażki nie łamią. Nie, myśmy ich doświadczyli. Yyy

0:46:40.160

i zawsze mierzyliśmy wysoko, nie obawiając się tego, że

0:46:46.079

może coś uśnie tak. Okej. Powiedziałeś, że zwiedziłeś kraj.

0:46:52.319

Dlaczego zanoś? Dlaczego nie nie chciałeś gdzieś indziej

0:46:57.920

kontynuować na przykład właśnie tej kariery?

0:47:01.800

Bardzo lubię nasze miasto naprawdę. Mam tutaj rodzinę już teraz tak,

0:47:04.440

syna, super partnerkę życiową i

0:47:11.319

mi jest tu naprawdę dobrze. Ja uważam, że miasto Zamoś jest miastem

0:47:16.400

idealnym, idealnym do życia, idealnym do rozwoju.

0:47:21.440

Wyjeżdżając rano do pracy w 7 minut jestem na miejscu. Nie tracę czasu w

0:47:28.559

korkach. Jest są miejsca, do których można pójść

0:47:35.000

w piątek wieczorem, sobotę. Ten kalendarz kulturalny jest bardzo bogaty.

0:47:39.880

Oferta dla tych najmłodszych też jest niesamowita.

0:47:47.040

No i mamy tutaj warunki piękne do uprawiania

0:47:50.720

szermierki na pięści, więc to też jest ta wartość dodana.

0:47:54.160

Mi naprawdę się zamość podoba. Ja jestem dumny z tego, że jestem tutaj, mieszkam,

0:47:59.000

pracuję, wychowuję syna. Uważam, że tak. No

0:48:05.160

miasto idealne, naprawdę dające mnóstwo możliwości, tak jak widać.

0:48:09.680

To a propos właśnie możliwości to już na sam koniec. Co byś młodym powiedział? Co

0:48:14.160

mógłbyś tak doradzić po tylu latach swojego doświadczenia?

0:48:18.480

Pamiętajcie, że jeżeli na czymś wam naprawdę zależy,

0:48:23.880

jeżeli dajecie z siebie wszystko, jeżeli macie grupę wsparcia lub poszukujecie

0:48:30.760

jej, jeżeli jesteście zaangażowani, uczycie się cierpliwości, to naprawdę

0:48:38.359

możecie wszystko. To nie jest tak, że osoba przychodząca pierwszy raz na

0:48:43.359

trening, ona z automatu powinna czuć się gorzej od tych, którzy już mają za sobą

0:48:50.280

ponad 40 czy 50 walk. Uczmy się, kształtujmy, wspierajmy się,

0:48:56.720

rozmawiajmy, rozmawiajmy, bo ta rozmowa naprawdę jest ważna.

0:49:03.520

No i dzielmy się tymi naszymi sukcesami. Nie wstydźmy się ich. Podnośmy głowę

0:49:09.240

wysoko, jeżeli ponosimy jakąś porażkę, bo to z perspektywy czasu

0:49:15.119

tylko i wyłącznie daje nam doświadczenie i nas wzmacnia.

0:49:23.119

Okej, bo prawie w każdej rozmowie, którą przeprowadziłem, mniej więcej to samo

0:49:29.000

się powtarza na koniec, jeśli chodzi o rady dla dla młodych.

0:49:33.200

No więc coś w tym jest. No należy słuchać, tylko tak jak to jest z młodymi

0:49:37.720

ludźmi yyy nie zawsze chcemy słuchać w danej chwili i uczymy się dopiero yyy na

0:49:42.839

własnych błędach, co nie jest złe, uważam, bo yyy

0:49:49.160

to jest nasze doświadczenie, to jest to, co yyy

0:49:54.240

nasz nas kształtuje, co nas wzmacnia. I pamiętajmy, skoro mamy jakiś problem i

0:49:58.680

kolejno rano wstajemy, to znaczy, że sobie z nim radzimy. Radzimy sobie. Nie

0:50:06.839

szłmy wysoko, działajmy, rozmawiajmy. Dzięki za rozmowę.

0:50:11.599

Ja też dziękuję i do zobaczenia.

0:50:16.760

Do zobaczenia.

Strona zrealizowana w ramach stypendium artystycznego
Prezydenta Miasta Zamość