Transkrypcja

0:00:01.480

Ślady. Podcast o ludziach, których warto poznać. Dzień dobry wszystkim.

0:00:05.359

Znajdujemy się w centrum synagoga w Zamościu przy ulicy Pereca i naszym

0:00:10.040

dzisiejszym gościem jest Daniel Sabaciński.

0:00:13.080

Dzień dobry. Daniel, czy mógłbyś nas zabrać właśnie

0:00:16.920

do swoich początków? Najpierw skąd ty się tutaj wziąłeś, zanim przejdziemy w

0:00:21.320

ogóle do synagogi? A wiesz co, to jest bardzo zwykła

0:00:26.640

historia, dlatego że ja po prostu złożyłem CV. Pamiętam, że chciałem

0:00:33.960

zmienić pracę i akurat na jednym z portali z ogłoszeniowych było była

0:00:40.879

informacja o rekrutacji i ja po prostu złożyłem CV, no i zostałem zatrudniony

0:00:46.000

tutaj i i to jest więc to jest totalnie totalnie zwykła historia.

0:00:52.640

Przyszedłem po prostu tutaj do pracy. Okej. A to miałeś jakąś fascynację

0:00:57.120

kulturą żydowską przed tym? może nie tyle kulturą żydowską, co ja

0:01:03.559

byłem przewodnikiem, jestem przewodnikiem poza mościu i roztoczu,

0:01:07.799

więc to zainteresowanie regionem było było duże. A no jeśli interesujesz się

0:01:13.920

zamościem, jeśli interesujesz się historią Zamościa, jeśli oprowadzasz po

0:01:17.960

Zamościu, to wielokulturowość miasta jest nieodłączną częścią tej historii.

0:01:26.400

Opowiadasz nie tylko o Janie Zamojskim, opowiadasz nie tylko o historii

0:01:30.880

twierdzy w Zamościu, ale opowiadasz też o Żydach, Ormianach, Grekach. Więc więc

0:01:37.399

ta wielokulturowość gdzieś zawsze tutaj jest i jest nieodłącznym elementem pracy

0:01:42.960

przewodnika przewodnika po po Zamoście. Oczywiście możesz mówić o tym mniej,

0:01:48.200

możesz mówić o tym więcej, ale od tego tematu nie uciekniesz. Yyy i pamiętam,

0:01:54.200

że ja yyy wiadomo, że praca przewodnika to jest zawsze zawsze praca dodatkowa.

0:02:01.039

Tak to w większości przy dla większości przewodników to nie jest pełny etat. To

0:02:07.000

jest raczej gdzieś yyy gdzieś dodatek do czegoś y czy hobby. Znaczy jedno i

0:02:13.000

drugie. Więc, więc ja pracowałem przez cztery albo s lat w sprzedaży

0:02:19.720

i miałem tego strasznie dosyć, bo to był czas tych planów sprzedażowych,

0:02:27.120

wciskania ludziom różnych produktów, głównie usług, czy finansowych, czy

0:02:33.319

telekomunikacyjnych. To był czas takiego niezdrowego

0:02:39.599

coachingu i i i wmawiania wszystkim, że mogą być ludźmi sukcesu.

0:02:46.440

Nie przeze mnie oczywiście, ale ale nam tak mówiono na szkoleniach.

0:02:51.760

No i ja miałem tego dosyć, więc jak zobaczyłem, że jest taka oferta pracy

0:02:55.480

tutaj w centrum synagoga, myślę: “Okej, no to no to spróbujmy”. I to było trochę

0:03:00.560

ryzyko, bo ja po prostu yyy rzuciłem poprzednią pracę, więc yyy i dopiero

0:03:06.440

złożyłem tutaj CV. Yyy więc byłem przez dwa tygodnie chyba bezrobotny, ale się

0:03:12.480

uda. Była to dobra decyzja, bo jestem tutaj teraz. No 10 lat już w tym roku.

0:03:17.319

10 lat. Okej. To jubileusz.

0:03:19.680

Jubileusz. Nie wiem czy wesoły, ale jubileusz.

0:03:24.799

Pamiętasz właśnie swój początek jak tu wszedłeś już jako pracownik?

0:03:29.400

Tak, pamiętam bardzo dobrze, dlatego że był to taki okres, że właściwie cała,

0:03:37.560

prawie cała kadra, która tutaj była, to tak szumnie brzmi, ale dwie z trzech

0:03:43.680

osób to były osoby nowe, czyli myśmy z koleżanką Agnieszką

0:03:49.760

przywięli się do pracy, zaczynaliśmy nie mając żadnego doświadczenia tutaj

0:03:55.079

razem i musieliśmy razem to wszystko rozpracować, dojść do tego jak o co

0:04:01.439

tutaj chodzi, samemu wszystko sobie ułożyć. Więc to był dosyć taki

0:04:07.000

wymagający wymagający czas, bo my właściwie po raptem dwugodzinnym

0:04:13.000

szkoleniu zostaliśmy rzuceni na na głęboką wodę.

0:04:18.359

Agnieszka była odpowiedzialna za tą działkę, powiedzmy, kulturową, a ja

0:04:23.440

miałem się zajmować budynkiem i sprawami technicznymi, no i oczywiście obsługą

0:04:28.880

ruchu turystycznego też. I pamiętam, że to nie było na początku to nie było

0:04:33.360

proste. Na szczęście myśmy zaczynali w marcu, więc to nie był powiedzmy

0:04:39.560

szczyt sezonu turystycznego, więc na spokojnie mogliśmy się wdrożyć w to, ale

0:04:44.080

było to wymagające na początku i coś się zmieniło przez te 10 lat?

0:04:49.080

Nie, nic się nie zmieniło. Włosy mi urosły i to i to jest tyle. A zmieniło

0:04:53.440

się to, że koleżanki, z którą zaczynałem pracę, już

0:04:58.280

tutaj nie ma. M no i gdy koleżanka się zwalniała, no to e to powiedziano mi: “A

0:05:05.919

w sumie to wiesz co? To pociągniesz tą działkę kulturową, tak to to dasz radę,

0:05:12.240

wierzymy w ciebie”. Więc więc zakres moich obowiązków obowiązków się

0:05:20.080

poszerzył. Więc to się zmieniło tak, że że że

0:05:24.759

zupełnie jestem teraz tu odpowiedzialny za wszystkie aspekty działalności

0:05:29.800

placówki. Jak cię z tym?

0:05:34.039

Wiesz co, człowiek chyba się nie zastanawia tylko tylko po prostu po

0:05:38.199

prostu działa. No nie ma wyjścia. Tak. Czasami

0:05:43.759

rzeczywiście chciałoby się mieć powiedzmy więcej osób do pomocy, czy czy

0:05:52.479

więcej y większe możliwości działania. No ale na

0:05:57.560

pewne rzeczy nie mamy wpływu. Po prostu robimy co to co trzeba. Robimy robimy

0:06:04.360

to co co chcemy, co w co chcemy się zaangażować. Powiem ci, że że no

0:06:10.440

największy jest taki niedosyt, tak, że no człowiek chciałby robić więcej, ma

0:06:16.720

więcej jakiś pomysłów na działanie, no ale niestety niestety no nie zawsze jest

0:06:22.360

w stanie je realizować, więc więc ten niedosyt chyba tego, co można by było

0:06:28.240

jeszcze zrobić, a co nie zostało zrobione jest najgorszy.

0:06:33.919

To obstawiam, że to zajmuje po prostu więcej czasu te pomysły, które chciałbyś

0:06:38.960

zrealizować. Wiesz co, po prostu nie masz na nie czasu. Tak. No, no jeśli y

0:06:46.319

masz swoje zadania, z których musisz się wywiązać, y no to każdy dodatkowy pomysł

0:06:53.080

to jest to to jest al to jest potrzeba i środków i i przede wszystkim czasu. Tak

0:06:59.680

więc więc po prostu e po prostu no nie masz czasu, tak? Natomiast no wiadomo

0:07:06.240

też, że że ten oddech i to życie prywatne i ten odpoczynek i ten komfort

0:07:11.440

twój psychiczny też jest też jest ważny, bo to wszystko

0:07:16.080

co robisz to musi być szczere, musi sprawiać przede wszystkim radość tobie,

0:07:21.720

więc więc no nie mogę dopuścić też do sytuacji, w której w której człowiek

0:07:27.720

będzie się tutaj zaharowywał i działania będą się wiązały z jakąś

0:07:34.120

frustracją. Tak, to to ma być to ma być przyjemność. Tak, to ma być satysfakcja,

0:07:40.199

a nie a nie stres. Ale to znaczy, że teraz tak w 100%

0:07:45.199

jesteś sam, czy masz kogoś? Nie, nie, oczywiście, że nie. Nie to, że

0:07:49.000

w 100% jestem jestem sam, tak? Natomiast no zakres tych obowiązków właściwie

0:07:54.560

obejmuje wszystkie wszystkie aspekty działalności. Czy mógłbyś nam w sumie

0:07:59.120

powiedzieć, bo pracujesz w jedynej syfyjskiej

0:08:03.759

synagodze w Polsce i co to oznacza?

0:08:07.639

Synagoga sefardyjska to jest synagoga wybudowana przez Żydów sefardyjskich.

0:08:14.360

To są Żydzi, którzy mieszka zamieszkiwali do końca wieku X

0:08:20.199

na półwyspie Iberyjskiej w Hiszpanii, Portugalii, skąd później zostali

0:08:25.240

wyrzuceni. i i przez lata gdzieś tam migracji i

0:08:32.680

zamieszkiwania w różnych częściach Europy, no część

0:08:37.000

tych Żydów sefardyjskich, mała społeczność

0:08:40.640

została zaproszona do Zamościa i to oni wybudowali tą tą synagogę, co czyni ją

0:08:46.240

tym bardziej wyjątkową pod naszą szerokością geograficzną.

0:08:51.279

Jak wygląda taki standardowy dzień? Wiesz co, każdy dzień jest podobny, a

0:08:57.920

jednocześnie dzieje się tyle, że że że jest troszkę inny. No wiadomo, że że

0:09:04.640

głównie no my skupiamy się na turystach odwiedzających Zamoś, tak? I chcemy im

0:09:10.040

przybliżyć tą tą historię społeczności żydowskiej w Zamościu. Zupełnie

0:09:14.680

wyjątkową w skali w skali kraju. Tak samo jak Zamoś jest ma tą historię

0:09:19.240

wyjątkową. Więc, więc oczywiście to nie jest tylko

0:09:23.800

historia społeczności żydowskiej, ale również historia historia miasta.

0:09:29.120

Więc każdy dzień generalnie jest podobny. Natomiast no są jeszcze na

0:09:33.120

przykład wydarzenia kulturalne czy jakieś akcje, które my tutaj

0:09:37.560

organizujemy, no to wtedy wtedy to jest wygląda

0:09:41.480

zupełnie inaczej, tak? i i i yyy no i ten ta jest to praca na wysokich na

0:09:49.959

wyższych obrotach, ale dająca satysfakcję.

0:09:53.240

Wiadomo też, że no praca z turystą to jedno, ale za tym wiąże się cała

0:09:59.320

administracja, papierologia, więc więc generalnie większej części naszej pracy

0:10:07.560

tutaj tutaj nie widać, tak jak w większości miejsc.

0:10:12.640

No pewnie tak. Jak turysta wchodzi przez drzwi do

0:10:16.519

synagogi, to sam chodzi, zwiedza sobie. Czy

0:10:19.680

wiesz co, to jest tak, że że myśmy próbowali różnych różnych tutaj opcji.

0:10:27.760

Kiedyś kiedyś robiliśmy oprowadzania, oprowadzaliśmy tych turystów, y kiedyś

0:10:34.000

stawialiśmy na zwiedzanie indywidualne i powiem ci, że no każdy turysta jest

0:10:39.639

inny. Jedne osoby lubią jak im coś poopowiadasz.

0:10:43.720

jakich jakie oprowadzisz. Inne osoby wolą zrobić to na własną rękę, a są

0:10:49.240

jeszcze osoby, które niby chcą, żebyś żebyś je oprowadził, ale widzisz po

0:10:53.160

trzech minutach, że już cię przestają słuchać, że że ten czas, który oni są w

0:10:59.480

stanie słuchać w skupieniu już minął. W związku z tym my zawsze jesteśmy

0:11:04.240

otwarci. My zawsze z ludźmi rozmawiamy, my zawsze służymy, służymy pomocą.

0:11:10.120

Jak ktoś nas prosi, to zawsze, zawsze coś pokażemy. No natomiast też nie

0:11:16.040

zawsze jesteśmy w stanie, bo jeśli masz ileś tam osób na sali i to nie jest

0:11:19.079

grupa, tylko turysty, turyści indywidualni, no to też nie jesteś w

0:11:22.920

sposób mieć takiego indywidualnego podejścia do każdego. Oczywiście się

0:11:27.720

staramy, y, no ale to to nie zawsze są ku temu możliwości, więc generalnie

0:11:32.440

zwiedza się indywidualnie, natomiast my zawsze jesteśmy otwarci i i do

0:11:37.160

dyspozycji i i z chęcią zawsze na wszystkie pytania odpowiemy, jeśli

0:11:41.959

wiemy. A jest więcej grup indywidualnych?

0:11:47.800

Zdecydowanie turystów indywidualnych. Zdecydowanie turystów indywidualnych.

0:11:52.480

Myślę, że właśnie problemem tego zwiedzania w grupach jest to, że

0:11:56.639

bardziej bardzo często to są takie szybkie zwiedzania, tak? Czyli czyli 2 i

0:12:02.560

pół godziny za mąż, pół godziny czasu wolnego, czy tam godzina obiadek i i

0:12:08.839

jedziemy dalej. Więc w większości to są turyści

0:12:12.399

indywidualni, którzy mają czas wtedy na to, żeby żeby dogłębnie ten ten zamoś

0:12:18.560

zobaczyć. Y, aczkolwiek no to nie jest tak, że grup nie ma. Tak, choć to, ale

0:12:23.920

ale zdecydowanie indywidualnych turystów jest jest więcej.

0:12:28.600

Okej, bo tak na przestrzeni tych 10 lat, jak już tutaj jesteś, to ten turysta się

0:12:33.839

jakoś zmienił? Tak, bardzo, bardzo. Wiesz co,

0:12:40.920

wydaje mi się, że coraz więcej turystów jest. To są turyści również

0:12:47.720

Instagramowi. To są turyści, dla których liczy się yyy nie tyle

0:12:56.120

wiedza czy czy zrozumienie czegoś, ale liczy

0:13:01.240

się przeżycie i liczy się ładne zdjęcie. Yyy, więc ja to też widać widać w

0:13:08.880

turystyce, że yyy, że przez przestał się przestało się liczyć to, żeby coś

0:13:15.519

zobaczyć na przykład na własne oczy, że widzisz obraz, czy widzisz dekoracje,

0:13:20.040

czy widzisz jakiś zabytek i i sam fakt zobaczenia tego zabytku dla ciebie na

0:13:25.320

własne oczy ma już wartość. Yyy, wartości nabiera to, żeby zrobić

0:13:29.680

zdjęcie, żeby puścić je, puścić je yyy puścić je dalej.

0:13:35.720

Więc ten turysta się zmienił bardzo. Takie tradycyjne muzea i takie taka

0:13:41.560

tradycyjna turystyka będą coraz bardziej odchodzić.

0:13:46.800

Po prostu tutaj wkracza ją nowe technologie, wkrac wkraczają social

0:13:51.440

media. To to jest odzwierciedlenie tych zmian, które my mamy po prostu my mamy w

0:13:56.399

społeczeństwie i i te aktywności, które które turyści

0:14:02.399

wykonują są po prostu po prostu inne. To już nie jest chodzenie od muzeum do

0:14:06.839

muzeum. Tak, to jest to jest właśnie czas wolny, to są to są przeżycia, to są

0:14:13.040

to jest smakowanie tego tego tego wyjazdu, takie slow travel, które teraz

0:14:18.399

jest modne, więc ten turysta turysta jest inny.

0:14:22.240

I też widzimy, że w ogóle w branży turystycznej czy czy

0:14:28.560

muzealnej, że ludzie są przyzwyczajeni do tego, że wszystko jest za darmo w

0:14:33.880

sferze internetowej, w sferze w sferze mediów, tak to również oczekują tego

0:14:40.160

samego tego samego po turystyce, tak czyli czyli najlepiej jakby wszystko

0:14:45.320

było za darmo. No niestety wyjazd wiąże się z kosztami

0:14:50.480

innymi niż niż zjedzenie obiadu. A ty jakim jesteś turystą? Bo ty też

0:14:54.560

dużo podróżujesz. Wiesz co, czy dużo podróżuję? To nie

0:14:57.759

wiem. Na pewno nie tyle, ile bym chciał. E,

0:15:02.160

ale no no ja zawsze jeśli chodzi o o moje podróże, to ja przede wszystkim

0:15:09.320

staram się podróżować podróżować odpowiedzialnie, tak? Czyli m czyli na

0:15:15.440

przykład mam taką zasadę, że nigdy nie pojechałbym do kraju y totalitarnego,

0:15:21.800

tak? Czyli jakaś, nie wiem, podróż do do nie wiem Chin, czy czy Korei Północnej,

0:15:29.600

czy chociażby Dubaju, czy czy państw państw zatoki, które są krajami

0:15:35.000

współczesnego niewolnictwa. M no to nie jest dla mnie to nie jest coś co co co

0:15:40.360

co co co co mnie interesuje. E zawsze staram się zobaczyć jak najwięcej, ale

0:15:48.079

też bardzo staram się to zrobić m jakoś tak jak najbardziej lokalnie, tak? Czyli

0:15:56.680

ja bardzo lubię korzystać z komunikacji zbiorowej,

0:16:01.920

podróżować autokarem, pociągiem, samolotem.

0:16:08.079

Lubię przede wszystkim chodzić piechotą, bo wtedy widzi się najwięcej po prostu.

0:16:15.839

I i lubię muzea, lubię oglądać sztukę, więc staram się zawsze to zrobić tak

0:16:23.839

lokalnie i i odpowiedzialnie, tak? Bo taka odpowiedzialna turystyka,

0:16:29.360

no to też jest też jest bardzo ważna rzecz. Pomniałeś o miejscach, do których

0:16:32.880

cię za bardzo nie ciągnie ze względów bardziej politycznych, ale nie masz tak,

0:16:37.720

że cię ciekawi to, że po prostu chciałbyś zobaczyć jednak takie Chiny

0:16:41.360

pod względem takim wiesz, oczywiście tak, oczywiście, że

0:16:44.199

bym chciał zobaczyć. Jak najbardziej tak, no nie tylko, że hym no mam jakieś

0:16:50.759

takie z tyłu z tyłu głowy, tak że że no jedziesz do Chin, które kupują Tybet,

0:16:58.720

yyy jedziesz do Chin, które przetrzymują ludzi w obozach, yyy jedziesz do Chin,

0:17:05.039

gdzie gdzie nie ma wolności słowa, gdzie gdzie gdzie prawa człowieka nie są nie

0:17:12.360

są przestrzegane. No nie wiem, może to jest naiwne. Ja nie wiem w ogóle, czy te

0:17:15.880

wartości, o które ja tu teraz wymieniam jeszcze coś, coś

0:17:21.280

są w ogóle warte w dzisiejszym świecie e i czy są aktualne, patrząc na to, co się

0:17:27.280

dzieje wokół nas. No ale ja tak mam po prostu. Aczkolwiek no ciekawość jest,

0:17:33.559

ciekawość jest duża. Pewnie cały świat jest tak ogromny i tyle miejsc chciałoby

0:17:38.760

się zobaczyć, że że no no jak najbardziej tak. Te podróże to znaczy

0:17:44.200

bycia przewodnikiem i podróżowanie to miałeś od małego czy to przyszło w

0:17:48.760

jakimś momencie? O, ciężkie pytanie. Wiesz co, ja

0:17:57.000

wydaje mi się, że bycie przewodnikiem przyszło w jakimś czasie. Aczkolwiek ja

0:18:02.280

zawsze byłem zainteresowany zainteresowany tym, co się tutaj dzieje

0:18:06.960

lokalnie, tak? historią regionu, nawet jako dziecko

0:18:11.120

i i i to jest jakiś efekt moich moich moich zainteresowań.

0:18:17.120

Z podróżami to ciężko powiedzieć, no one się po prostu jakoś tak pojawiły,

0:18:21.240

pojawiły naturalnie, no że człowiek chceś zobaczyć, chce zwiedzać i i i to

0:18:28.120

nie muszą być dalekie podróże, tak? Tylko tylko chodzi o to, żeby żeby

0:18:33.679

jednak czerpać inspiracje z tego świata, który nas otacza.

0:18:37.960

I i i podróżowanie przede wszystkim resetuje

0:18:43.280

głowę, tak? To znaczy to znaczy najfajniejszy wyjazd jaki jaki mieliśmy,

0:18:50.520

to był to była wędrówka dla mnie głównym szlakiem Beskickim, dlatego że wtedy

0:18:57.480

myślisz tylko, żeby dojść, rozbić namiot i zjeść. Tak. No i i i kiedy masz takie

0:19:03.919

podstawowe problemy, znaczy nawet to nie są problemy, tylko zadania w ciągu dnia,

0:19:08.799

to strasznie umysł ci odpoczywa. Tak. Ale to jest też dowód na to, że ty nie

0:19:13.200

musisz jechać, nie wiem, na Maledivy, Kanary czy czy czy nie wiem do do

0:19:19.559

jakiejś Azji. Możesz po prostu pochodzić po polskich

0:19:24.520

górach i i jeśli będziesz czerpać z tego przyjemność, to to ci nic więcej nie

0:19:30.760

potrzeba. W 100% się zgadzam. Yyy, bo myśmy jak podróżowali, tylko my głównie

0:19:35.679

samochodem, to właśnie to jest fajne, że to jedyne

0:19:38.880

co myślisz, to właśnie gdzie pojechać, żeby spać, gdzie rozbić namiot

0:19:42.520

ewentualnie, gdzie można się bezpiecznie w aucie przespać,

0:19:46.039

czy tam w jakimś hotelu, czy czymś takim, co zjeść i co zobaczyć w

0:19:50.919

porównaniu do takiego codziennego życia, gdzie masz te setki myśli ciągle w

0:19:54.760

głowie i myślisz o tym, o tamtym, a to masz dosłownie, nie wiem, pięć rzeczy, o

0:19:59.400

których musisz w ciągu dnia myśleć i to możesz rozbić na cały dzień.

0:20:03.760

I jest to dużo luźniejsze życie. Pewnie, że tak. Pewnie, że tak. Po to są

0:20:09.960

po to są wyjazdy, tak, żeby, żeby owszem zobaczyć, coś przeżyć, ale też żeby

0:20:15.240

zainspirować się. E, no i żeby ta głowa odpoczęła, tak, od twojej codzienności.

0:20:22.120

A te podróże to one ci pomagają później, jak wracasz tutaj do pracy?

0:20:26.919

na takiej zasadzie, że możesz to jakieś wykorzystać nową rzecz albo nie wiem

0:20:31.000

jakieś ciekawostkę czy coś takiego, którą możesz tu przenieść.

0:20:34.280

Jak najbardziej tak, bo z jednej strony to jest to są właśnie i ciekawostki, no

0:20:38.440

bo wiadomo, że że nawet w trakcie w trakcie naszych podróży to ja staram się

0:20:43.400

czy to zwiedzić jakąś synagogę, czy czy w ogóle dowiedzieć się czegoś ciekawego

0:20:50.080

o miejscu, w którym jestem. Natomiast jak najbardziej to jest bardzo

0:20:54.480

inspirujące, dlatego że będąc turystą, ja też nie nazywam siebie podróżnikiem,

0:21:02.080

tak, bo jestem po prostu zwykłym turystą. Ja ja nie robię żadnych

0:21:05.559

przełomowych rzeczy, ja nie nie organizuję jakiś jakiś wysokogórskich

0:21:10.240

eskapat, ja nie siedzę miesiąc w dżungli, żeby siebie nazwać

0:21:13.279

podróżnikiem. Tak, ja jestem po prostu turystą. yyy to yyy to hm

0:21:20.760

jest czerpiesz inspirację z tego, jak widzisz, jak na przykład inni

0:21:25.400

przewodnicy oprowadzają. Ja bardzo lubię być oprowadzonym przez przewodnika yyy,

0:21:31.600

bo jest to właśnie kolejny kontakt z to z tą lokalnością tego, tak?

0:21:37.520

I no jest to bardzo inspirujące widzieć jak to się rozwija, jakie są pomysły na

0:21:45.440

w innych miastach czy w innych krajach. To jest bardzo fajne. To też czasami

0:21:50.039

pozwala zobaczyć, że że my nie mamy się czego wstydzić tutaj w Zamościu, że że u

0:21:55.640

nas jest naprawdę okej, jeśli chodzi o poziom obsługi tego ruchu turystycznego.

0:22:01.120

Nie mówię o restauracjach i i hotelach, ale po prostu o tym, co miasto ma do

0:22:09.000

zaoferowania. Jedynie tylko turystów chyba jest mniej

0:22:12.799

ostatnimi czasy. Powiem ci, że to jest ciężki temat, bo i

0:22:18.919

tak i nie. Dlatego, że z jednej strony jak patrzysz na ulicę to tych turystów

0:22:24.200

jest mniej, natomiast nie do końca to widać w statystykach ruchu

0:22:29.240

turystycznego. Wydaje mi się, że również zmienia się

0:22:34.000

zmienia się profil turysty. Znaczy, że ludzie zaczynają

0:22:40.279

traktować zamość jako miasto na trasie, czyli że

0:22:46.360

przyjeżdżają rano, spędzają tu kilka godzin i na przykład wieczorem albo śpią

0:22:51.919

w Lublinie, albo śpią na Roztoczu, że tutaj właśnie największym wyzwaniem jest

0:22:57.400

zatrzymanie tego tego turysty u siebie. Y i to jest ten problem, to znaczy to,

0:23:03.039

że jest godzina 17, 18:00 i ulice pustoszeją.

0:23:08.000

i że miasto nie ma nie ma oferty dla takiego turysty, powiedzmy, który

0:23:15.120

chciałby, nie wiem, posłuchać muzyki na żywo,

0:23:19.840

który chciałby mieć tutaj nocne życie w Zamościu.

0:23:24.640

Przy czym, no mówimy tutaj o ofercie też dopasowanej do do osób, które które

0:23:30.799

raczej no których nie satysfakcjonuje, nie wiem, pójście do do baru i i

0:23:38.240

tańczenie disco polo. Tak. No no nie tutaj to, czego w Zamościu brakuje to

0:23:43.880

jest właśnie nie wiem teatr czy takie nocne życie, czy ta kultura wyższa,

0:23:49.360

która jest dostępna dla dla turystów. To jest przynajmniej moje zdanie, że że pod

0:23:54.360

tym względem jest problem. Ale to też wynika z tego, że jest ograniczona

0:23:59.760

liczba odbiorców i ciężko coś robić, kiedy kiedy wiesz, że że że frekwencja

0:24:06.080

może być mizerna, nie? Tak. No to wtedy trzebałoby się ratować

0:24:11.080

z kosztami, ale one byłyby wyższe wtedy, więc wtedy bilety tak samo niechętnie

0:24:15.760

byśmy płacili, nie wiem, 200 zł w porównaniu, nie wiem, do 80 w Lublinie.

0:24:21.480

gdzie możesz pojechać, no bo to godzina drogi.

0:24:24.159

Tak to jest, wiesz, wszystko musi oczywiście jest w pewnych warunkach, tak

0:24:28.679

jest sprawą kosztów i i i zysków. Wiadomo, że jest tutaj duża rola miasta,

0:24:36.159

no ale miasto też nie jest w stanie zrobić wszystkiego

0:24:40.760

i jeszcze wszystkiego sfinansować. Oczywiście są jest duża ilość imprez bez

0:24:46.840

bezpłatnych, jest duża ilość imprez organizowanych przez miasto i to

0:24:50.840

niektóre na bardzo fajnym poziomie. M no natomiast no też też nie ma tego, co by

0:24:56.919

ludzi przyciągnęło, czyli na przykład nie wiem klub z jazzem na żywo czy czy y

0:25:03.559

coś co że co co przyciągnie tego bardziej wymagającego turystę, bo bo

0:25:10.640

łatwo jest przyciągnąć turystę masowego, ale trzeba zobaczyć jakie korzyści wtedy

0:25:16.200

my mamy dla miasta z tego i i zastanowić się czy chcesz postawić na jakość czy

0:25:21.080

nie, że Może klub z jazem się odrodzi.

0:25:24.279

Nie, no wiesz, y najbardziej tak. Ja nie mówię, że nic się nie dzieje, no bo no

0:25:29.440

bo imprezy jazzowe są, tylko widzisz, to są imprezy, tak? To nie jest miejsce,

0:25:33.679

gdzie na przykład będzie muzyka live w każdą, w każdą w każdą sobotę. I to jest

0:25:39.039

na przykład fajne, jeśli właśnie podróżujesz i widzisz to, że że jesteś,

0:25:44.120

nie wiem, w Ukrainie, jesteś w podróżujesz po Bałkanach, bo i

0:25:50.960

zawsze gdzieś jest jakieś miejsce, gdzie jest gdzie jest muzyka, muzyka na żywo.

0:25:56.679

No a u nas jakoś tego tej tej tradycji tej tradycji nie ma. No tylko może po

0:26:02.559

prostu nie ma odbiorcy na to. Tak, może, może mi się wydaje, że to jest fajne, a

0:26:07.919

jednak to jest coś, czego ludzie nie oczekują. Nie wiem,

0:26:11.559

tr by przetestować przez jeden sezon i sprawdzić czy akurat

0:26:14.880

tak, ale to też jest, widzisz, kwestia kwestia nakładów, bo możesz możesz wydać

0:26:19.919

kupę pieniędzy i nic z tego nic nic nie osiągnąć.

0:26:26.200

Widzisz, ja widzę na przykład tak jak tutaj organizujemy imprezy, imprezy w w

0:26:31.360

synagodze, no to no na muzykę zawsze znajdziesz chętnych, natomiast zapełnisz

0:26:39.279

tą salę, ale to to jest to ci nie stworzy odbiorcy. W sensie

0:26:47.679

zrobisz muzykę, zrobisz koncert, y, ale później zrobisz zrobisz prelekcje i i

0:26:56.799

2/3 ludzi nie zostaną na przykład. Tak więc więc to to no i trzeba to

0:27:05.080

sprawdzić, tak? No ktoś musiałby ktoś musiałby po prostu wyłożyć na to

0:27:09.279

pieniądze, mieć zacięcie przede wszystkim i może stworzyć ten rynek. Nie

0:27:14.159

wiem, nie wiem. To jest to jest skomplikowane. Ja też no nie działam nie

0:27:18.200

działam w takiej branży w nie wiem koncertowo-restauracyjnej,

0:27:22.640

więc ciężko im powiedzieć jak to by było.

0:27:26.200

Jasne, rozumiem.

0:27:29.640

A jakbyśmy tutaj wrócili jeszcze na chwilę i w sumie w sumie wrócili tutaj

0:27:33.840

do synagogi, no i dalej o tych turystach porozmawiali, to jak sobie radzisz z

0:27:38.600

jakimiś mitami, stereotypami? Czy nie wiem czy masz coś takiego, że no jak

0:27:43.480

teraz są te wojny teraz czy wcześniej to ktoś przychodzi z jakimiś nie wiem

0:27:48.159

pretensjami że to Żydzi i tym podobne rzeczy.

0:27:52.080

Wiesz co, nasz jestem w tej komfortowej sytuacji, że ludzie którzy przychodzą do

0:27:56.440

synagogi to raczej raczej to są ludzie otwarci. Tak więc więc

0:28:04.640

wiesz, my nie jesteśmy obowiązkowym punktem zwiedzania. My my nie jesteśmy

0:28:09.919

miejscem, gdzie gdzie tutaj przychodzą osoby, które są zainteresowane, które są

0:28:14.799

chętne, więc my tak może bardzo tego nie doświadczamy, ale rzeczywiście sytuacja

0:28:20.960

na świecie ma swoje swoje odzwierciedlenie głównie w tej strefie

0:28:26.240

strefie internetowej, bo tych komentarzy nieprzychylnych,

0:28:31.240

których wcześniej w ogóle nie było, nie było, pojawia się pojawia się coraz

0:28:36.360

coraz więcej. Wydaje mi się, że no kiedyś było tak, że

0:28:41.640

ludzie bardziej byli ostrożni wobec tego, co piszą, co publikują.

0:28:48.960

Natomiast w dzisiejszych czasach, kiedy my żyjemy w czasach dezinformacji, fake

0:28:53.399

newsów, ale też w czasach kiedy duże platformy społecznościowe zarabiają

0:29:00.679

właśnie na monetyzują tą dezinformację, monetyzują nieprawdziwe treści, to w ich

0:29:09.679

interesie nie jest to, żeby przeciwdziałać przeciwdziałać na

0:29:13.960

przykład mowie nienawiści czy czy przeciwdziałać agresji. i agresji w

0:29:18.880

internecie. No bo to napędza dyskusję, napędza ruch, napędza odbiorców,

0:29:24.480

zwiększa ilość wyświetlonych reklam, więc więc to jest to jest ta sfera,

0:29:30.360

gdzie gdzie to widać. Jednocześnie to, co dzieje się na Bliskim Wschodzie, tak?

0:29:37.039

Czyli yyy czyli ludobójstwo w Gazie czym yyy czy czy czy inne inne wojny sprawia

0:29:47.840

sprawia to, że ludzież mają usprawiedliwienie dla własnej własnej

0:29:53.080

nienawiści. Yyy teraz y można po prostu siać hejt, siać

0:30:00.080

nienawiść. E, no i mówić: “Okej, ale to to ja tylko protestuję przeciwko

0:30:05.120

wojnie”. Czy po prostu mają łatwe usprawiedliwienie?

0:30:09.080

E, gdzie no prawda jest taka, że że chodzi o sianie hejtu, a każdy ofiary

0:30:14.600

tej wojny ma po prostu daleko gdzieś, ale mają ludzie teraz usprawiedliwienie

0:30:22.279

do siania nienawiści. I tu jest problem. Problem jest też w

0:30:26.679

tym, że kiedyś ludzie szukali źród, znaczy kiedyś ten przekaz, dostęp do

0:30:32.640

informacji był dużo trudniejszy, ale dostawało się informacje jak w jakiś tam

0:30:37.240

sposób zweryfikowaną, tak czy czy zredagowaną.

0:30:42.919

Oczywiście nie ma obiektywnych mediów, ale ale plus minus te informacje

0:30:48.159

podawane chociażby przez mediach czy czy czy o informacje w artykułach były

0:30:54.320

musiały być w jakikolwiek sposób zredagowane lub prawdziwe. No bo ktoś

0:30:58.639

się pod tym podpisywał imieniem i nazwiskiem, ktoś dopuszczał

0:31:02.760

do do druku czy do mediów. Tak, była jakaś odpowiedzialność. Teraz niestety w

0:31:07.480

dobie medów mediów społecznościowych tej tej odpowiedzialności nie ma.

0:31:12.559

Możesz gadać głupoty, możesz dezinformować.

0:31:16.639

Nie spotka ciebie za to żadna, nie spotkają ciebie żadne konsekwencje,

0:31:21.880

a jednocześnie ludzie to łykną, tak? Bo ludzie też nie

0:31:26.159

są przy nie mają zwyczaju sprawdzania faktów, sprawdzania

0:31:32.320

tego, czy ta informacja jest prawdziwa. Yyy, ludzie są bardzo podatni na

0:31:36.600

deszinformację, zwłaszcza jeśli ona jest yyy w jakieś powiedzmy polityczne y

0:31:42.240

polityczne szaty ubrana i i i i adresowana do pod kątem

0:31:49.480

politycznym do jakiejś jakiejś grupy grupy odbiorców.

0:31:54.639

Co ma miejsce na przykład teraz, a czego nie było wcześniej, to to, że jeśli

0:31:59.279

pojawia się jakaś informacja na przykład o

0:32:03.519

o o o o o o o o czymś związanym ze społecznością żydowską, jakiś czas temu

0:32:07.120

na przykład była o było zdjęcie hasydów odwiedzających odwiedzających

0:32:16.559

jakiś gró już nie pamiętam którego Cedyka na na Podkarpaciu i nie wiem już

0:32:22.320

nie pamiętam Gdzie to zdjęcie zostało zrobione?

0:32:24.760

Wydaje mi się, że w Cieszanowie, ale to nie ma znaczenia. W każdym bądź razie

0:32:29.279

zdjęcie przedstawiało ludzi, grupę, grupę hasydów, którzy są typowymi

0:32:35.360

pielgrzymami, tak? Którzy przyjechali pomodlić się, przyjechali tutaj do

0:32:41.279

Polski w cerach religijnych, pobędą tu dzień dwa, trzy, spakują się i wyjadą.

0:32:46.639

Tak, czyli jest to sytuacja patrząc totalnie obiektywnie korzystna, bo tak

0:32:53.880

ktoś trzeba ich tu było przywieźć, wylądowali w Polsce na lotnisku, musieli

0:32:59.960

przejechać autokarem, musieli gdzieś zjeść, musieli gdzieś się przespać. Tak,

0:33:04.240

to jest typowy ruch turystyczny, fakt, że pielgrzymkowy,

0:33:08.519

religijny, ale ruch turystyczny, więc napędzający naszą gospodarkę, więc jest

0:33:13.519

to sytuacja ze wszystkich korzystna. Natomiast pod tym pod tym zdjęciem w

0:33:19.559

tygodniku na na Facebooku tygodnika tygodnika

0:33:24.720

Zamojskiego były wpisy pochwalające na przykład Hitlera

0:33:29.480

i to co się działo w czasie II wojny światowej. tego wcześniej nie było. To

0:33:33.559

znaczy ja nie wiem co ludzie muszą mieć i jakie

0:33:40.080

pokłady nienawiści muszą mieć w sobie, żeby pochwalać ludobójstwo. I to już

0:33:45.840

abstrahując od tego, czy to chodzi o holokaust, czy nie. Tak, bo bo bo

0:33:51.200

ludobójstwo jest jakieś ludobójstwo się dzieje na co chwilę, tak?

0:33:58.039

I i i nieważne jakiej grupy ono dotyczy ludobójstwo jest ludobójstwem i nieważne

0:34:05.080

czy to czy to chodzi o o ludobójstwo w Ukrainie czy czy w Sudanie czy czy w

0:34:11.960

Chinach czy czy czy gdziekolwiek indziej na świecie. To jest ogromna tragedia,

0:34:18.200

której której obok której nie można przejść obojętnie

0:34:22.800

i pochwalanie tego w jakikolwiek sposób. No no no no no jest przerażające, że że

0:34:29.040

ktoś może ktoś może w głowie mieć coś coś coś takiego. Tak

0:34:35.240

nie wiem. To misja to przynajmniej też nie mieści, ale wydaje mi się, że to od

0:34:39.800

zawsze tak było, tylko że kiedyś ludzie po prostu to trzymali i w swoich

0:34:44.480

czterech ścianach, a od kiedy jest internet, jest też no w dużym stopniu

0:34:49.800

anonimowe, to właśnie możesz sobie napisać co chcesz bez jakiś większych

0:34:53.879

konsekwencji. Wiesz co, też oczywiście tak, jak

0:34:57.720

najbardziej. Tylko tutaj ja bym nie tyle internet winił za to, sam rozwój

0:35:02.680

internetu, a to, że przez wiele lat

0:35:09.200

po prostu było przyzwolenie, ciche przyzwolenie na

0:35:13.839

coś takiego. To znaczy był czas, kiedy kiedyś to było wszystko stygmatyzowane,

0:35:19.720

piętnowane i jeśli nie wiem byś publicznie pochwalał jakieś ludobójstwo,

0:35:25.040

to to od razu od razu wchodził prokurator.

0:35:29.000

Natomiast był pewien okres w Polsce, gdzie ze względów politycznych, żeby że

0:35:35.720

po prostu część partii politycznych szukała wyborców wśród wśród właśnie

0:35:42.440

takich osób o tak skrajnych poglądach, więc przymykała na to oko i to teraz

0:35:48.599

zbiera zbiera zbiera żniwa. M no po prostu

0:35:54.880

nie wiem. W sensie no to jest ciężkie, no bo każdy miał tą historię

0:36:00.319

w szkole. Wie mniej więcej jak to było, a mimo

0:36:04.359

wszystko dalej ktoś ci zaprzeczy, że nie albo coś w tym kierunku będzie mówione.

0:36:10.760

Pewnie, że tak. Pewnie, że tak. Wiesz, y to jest to jest dziwne i yyy ja zawsze

0:36:17.440

też szukam w tym wszystkim takiego wymiaru ludzkiego, tak?

0:36:22.160

To znaczy, że jeśli na przykład my w Zamościu, ja z z innymi aktywistami,

0:36:30.400

jeśli my robimy na przykład marsz pamięci,

0:36:34.839

no to okej, my upamiętniamy zagładę getta w

0:36:40.440

Zamościu, tylko że to nie chodzi o to getto, to chodzi o ludzi, tak?

0:36:46.040

i takie argumenty nawet ze strony dawnych władz Zamościa, że po co my to

0:36:53.000

robimy, skoro skoro ci Żydzi w zamojskim getcie to nie byli w większości Żydzi w

0:37:00.280

zamościa? yy to akurat jest nieprawda, ale nawet

0:37:04.920

jeśli tak by było, to jakie to ma znaczenie?

0:37:08.680

Czy to byli Żydzi, czy to nie byli Żydzi? czy czy oni byli z Zamościa, z

0:37:13.079

czeskiej Pragi z Dortmundu, czy czy z jakiegokolwiek innego miasta. To byli

0:37:18.280

ludzie, którzy stali się ofiarami lodobójstwa i ponieważ

0:37:24.960

mimo iż nie jesteśmy sprawcami tego ludobójstwa, tak? No bo tu sprawca jest

0:37:29.480

jasno określony. Mimo iż to nie jest nasza wina, y no to

0:37:34.480

to stało się tutaj i to naszym moralnym obowiązkiem jest

0:37:40.240

o tym pamiętać i i i oddać cześć tym tym ofiarom. To jest po prostu drugi

0:37:47.480

człowiek, tak? Niezależnie od tego, jaki ma kolor skóry, jakie ma wyznanie, jaką

0:37:51.560

ma jaką ma religię. No no no no. Życie ludzkie to jest życie ludzkie. My, my

0:37:57.000

wszyscy umieramy w ten sam sposób. Tak. My w środku jesteśmy wszyscy tacy sami.

0:38:01.880

Krew jest czerwona, niezależnie od tego, jaki masz kolor skóry.

0:38:06.920

Po prostu właśnie podróże otwierają na takie rzeczy i mało ludzi podróżuje.

0:38:14.119

Wiesz co? Tak, mi się wydaje, że że że podróże

0:38:20.160

otwierają, ale też podróże otworzą ci głowę, jeśli jeśli ty

0:38:25.960

jeśli ty masz tą głowę otwartą chociaż trochę,

0:38:30.839

bo wiesz, bo jest jeszcze sprawa, że co z tego, że ty nie wiem pojedziesz,

0:38:34.800

pojedziesz na wakacje do gdzieś tam do któregoś z państw arabskich, y czy jeśli

0:38:42.200

będziesz traktował ludzi z góry i będziesz traktował

0:38:47.119

kelnera, kucharza, kogokolwiek innego, innego z góry. Tak. No to to jest to

0:38:53.119

jest to mogą, ale nie muszą. Ale wydaje mi się, że że że

0:39:00.160

zawsze chociaż dadzą ci szansę na zobaczenie

0:39:04.560

innej perspektywy i i dostrzeżenie człowieka, dostrzeżenie

0:39:11.839

biedy, która jest naokoło nas. tego, że my przyzwyczailiśmy się do myślenia, że

0:39:20.800

że że u nas w Polsce jest bieda, tak tylko że my zawsze się porównujemy z

0:39:24.960

tymi krajami bogatszymi, a wokół nas nawet w Europie jest cała masa krajów

0:39:30.200

biedniejszych, gdzie gdzie żyje się gorzej

0:39:34.440

i i jeśli to chociaż da trochę zrozumienia, że że dookoła, wiesz,

0:39:40.000

dzieje się ludzka tragedia i i I i i jest masa ludzi, którzy potrzebują

0:39:47.720

pomocy, ale bo którzy nie mają tak dobrych warunków życia jak my tutaj. No

0:39:52.640

to na pewno na pewno to to jakoś da ci inną perspektywę.

0:39:58.359

Chyba, że że przyjdzie ci jakiś polityk i każe ci myśleć inaczej i ty to

0:40:03.079

łytniesz. No ale to już na to nie ma wpływu. Politycznie się zrobiło.

0:40:07.599

Tak. Jestem ciekaw jak to pójdzie dalej. Ale już się ciągnąć dalej ten hejt w

0:40:14.640

internecie to w sumie przed przed rozpoczęciem nagrania sam powiedziałeś,

0:40:20.760

bo ja nawet nie zwróciłem uwagi na to, że już nie ma tego tej strony, czyli to

0:40:25.160

rykowisko zamojskie, które się w tamtym roku czy półtora roku temu odniosło do

0:40:30.079

ciebie właśnie krytykując za twój, jeśli dobrze pamiętam, że to było ten

0:40:39.200

twoje wsparcie wtedy obecnej władzy czy coś takiego, nie pamiętam.

0:40:43.520

Nie, właśnie to nie, że widzisz, ja bardzo stronię od

0:40:50.480

polityki, znaczy ja oczywiście mam jasno określone poglądy. Ja zawsze stoję po

0:40:56.800

stronie praw człowieka, ja zawsze stoję po stronie wolności słowa, ja zawsze

0:41:03.599

stoję po stronie demokracji i to są moje wartości. Natomiast ja nie

0:41:09.720

identyfikuję się z żadną z żadną partią polityczną i stronię od polityki i nie

0:41:14.760

chodzę na żadne wiece ani nic takiego. Oczywiście to, że ja mam takie wartości

0:41:19.680

jakie mam, no to gdzieś tam sprawia, że po którejś stronie tego sporu

0:41:25.800

politycznego jestem jestem jestem i się opowiadam. Natomiast no ja nigdy,

0:41:33.240

nigdy w tych takich politycznych grach nie, nie brałem udziału, bo ja się po

0:41:37.280

prostu polityką brzydzę. Yyy natomiast y więc yyy i i tym bardziej nie, że tak

0:41:43.760

powiem nawet w tej polityce lokalnej ja nie wspieram żadnej żadnej opcji.

0:41:49.400

Owszem, ja na przykład współ działam z zamojskimi radnymi, no ale ja nie

0:41:54.560

działam dlatego, że oni są członkami jakichś partii politycznych, tylko po

0:41:58.119

prostu robimy na przykład jakąś imprezę razem. Tak. No, no. Skoro, skoro jeśli

0:42:03.400

oni chcą i są zaangażowani w jakieś tam rzeczy, no to no to czemu czemu nie?

0:42:08.240

Tak. M. Ale to nie są imprezy polityczne, tak? No więc mnie to bardzo

0:42:13.960

zdziwiło, że że ja w sumie zostałem obsmarowany w

0:42:21.359

rykowisku e

0:42:24.680

takich właśnie właściwie nie wiem jakich powodów, wiesz, bo bo nie byłem, że tak

0:42:30.359

powiem, zaangażowany w kampanię, nie byłem nie byłem osobą m

0:42:38.359

osobą zaangażowaną politycznie. E wydaje mi się, że że niektóre osoby w

0:42:44.400

mieście mogą mieć ze mną problem, dlatego że e

0:42:51.640

jako pracując tutaj, ja pracuję w jedynym właściwie instytucji kultury w

0:42:57.720

mieście niezależnej. Tak, znaczy są oczywiście stowarzyszenia i tak dalej i

0:43:02.599

tak dalej. E, natomiast ja na dobrą sprawę jestem, pracuję w jedynej

0:43:08.040

niezależnej od miasta i w tym finansowo e instytucji kultury, więc nie ma

0:43:15.319

żadnego pola nacisku na moją działalność. I wydaje mi się, że

0:43:19.520

niektórzy mogli mieć problem z tym, że ja miałem komfort mówienia tego, co

0:43:24.200

myślę. Przy czym ja zawsze chwalę rzeczy dobre

0:43:29.480

i krytykuję rzeczy złe. I niezależnie od tego, jaka jest władza, kto kto siedzi w

0:43:36.119

ratuszu, to ja dobre rzeczy chwaliłem, a złe krytykowałem. Tak,

0:43:42.119

ale no no i to mogło niektórych boleć.

0:43:48.200

I i bardzo mnie zdziwił ten wpis na rykowisku zamojskim, bo bo w sumie

0:43:53.160

pojawił zostałem tam przedstawiony jako jako

0:43:57.240

osoba wspierająca władzę, co jest w ogóle nieprawdą.

0:44:04.520

Ja trochę wręcz anarchistą jestem, więc więc

0:44:11.839

było to dziwne. Było to dziwne, że przyczepiono się wpisu, który był żartem

0:44:18.200

i wszyscy wiedzieli, że on jest żartem. E i i i to

0:44:26.400

chyba właściwie ciężko cokolwiek powiedzieć, wiesz, na

0:44:30.839

ten temat, bo bo to było głupie. E, natomiast jeszcze kończąc, bo w sumie

0:44:37.720

nie wiem, czy jest sens do tego wracać, nie? Bo to było to to to było po prostu

0:44:42.960

jakiś jakiś wypływ hejtu zupełnie nie

0:44:46.960

nieadekwatny do sytuacji.

0:44:51.839

Natomiast to, co dała mi ta sytuacja to to, że zobaczyłem ile osób jednak jest

0:44:59.359

życzliwych, tak? i fala wsparcia, którą którą wtedy którą wtedy wtedy dostałem.

0:45:06.760

Yyy to to było coś miłego, tak? To było coś

0:45:12.119

naprawdę naprawdę naprawdę fajnego. Yyy ja w żaden sposób nie nie

0:45:20.000

odniosłem się do tego do tego wpisu. Może też dlatego, że że no nie chciałem

0:45:27.839

podbijać algorytmów, tak? i robić tego ruchu w sieci. Yyy, no fajne było też

0:45:33.480

to, że ten wpis miał zero lajków. To też o czymś świadczy. Yyy, i a może właśnie

0:45:40.079

o to chodziło, że że komuś zależało na na tym, żeby zrobić dyskusję. Nie po to,

0:45:49.280

żeby żeby dla samej dyskusji, ale po to, żeby był ten ruch, tak, żeby te

0:45:53.920

algorytmy to yyy podbijały i yyy i żeby się taka

0:45:59.960

gówno burza zrobiła w internecie. Nie wiem. Dziwna to była. Dziwna to była

0:46:04.040

sytuacja. Pierwszy raz pierwszy raz byłem w sytuacji, kiedy ktoś mnie tak m

0:46:09.040

personalnie zaatakował i to jeszcze

0:46:13.480

w sytuacji, kiedy kiedy ja w ogóle nie byłem stroną żadnego sporu ani nic

0:46:20.839

takiego. Wydaje mi się, że to poszło rykoszetem,

0:46:23.680

że nie było o czym pisać, ale to właśnie tak jak mówisz, że dużo ludzi się

0:46:28.440

odezwało wtedy i pamiętam mniej więcej komentarzy czy nawet swoją reakcję, że

0:46:32.839

tak o co chodzi. to co, co co Daniel wam zrobił? I

0:46:36.640

później właśnie była ta lista rzeczy właśnie z tym zdziwieniem i z takim nie

0:46:40.839

wiem czy już nie pamiętam czy to coś na bron w sensie bronienia czy coś takiego,

0:46:45.480

że właśnie było to pokazanie takie zdziwienie tego, że ludzi, że co wam

0:46:50.240

Daniel zrobił. Tak chyba chyba właśnie nikt nawet nie

0:46:52.640

zrozumiał nie zrozumiał o co tam chodzi. A może wszyscy rozumieli, że że

0:46:57.599

komentarz gdzieś tam zamieszczony

0:47:02.240

na Facebooku mój był po prostu żartem i on okej, ja

0:47:07.800

może to nie był najwyższych lotów żart, ale to był po prostu żart i i chyba

0:47:15.119

wszyscy to zrozumieli i na pewno autor tego wpisu na rykowisku zamojskim też to

0:47:20.400

zrozumiał, że to był po prostu żart. No ale postanowił grzać temat. No nie wiem,

0:47:26.160

nie wiem. Dziwne to było. Dziwne to było, bo, bo

0:47:33.079

co powiedzieć? Chodzi mi o to, co później się zadziało,

0:47:37.160

bo później przekułeś to na taką na takiej zasadzie, że zapraszałeś ludzi na

0:47:42.040

darmowe zwiedzanie właśnie podpinając się trochę pod to, że przez tego złego

0:47:47.000

przewodnika z Zamościa czy coś takiego. I jak to się potoczyło? Wiesz co, nie no

0:47:52.680

to też zostało dla mnie w sferze żartu. Ja po prostu teraz jak jak się

0:47:57.200

przedstawiam czy czy jak coś piszę, to to

0:48:01.880

przedstawiam się jako najgorszy przewodnik w Zamościu,

0:48:05.559

więc po prostu no zaczęło się od mojego żartu

0:48:10.680

w internecie i żartem się żartem się kończy. No

0:48:15.920

nie wiem. To była tak dziwna sytuacja, że że po prostu stwierdziłem, że

0:48:20.960

najlepiej najlepiej jest to jest to jest to olać, choć choć to też pokazuje jak

0:48:27.040

polityka działa na nasze życie, nie? że że ty nawet nie będąc nie będąc częścią

0:48:33.280

sporu politycznego i nie biorąc udziału w ogóle w polityce lokalnej, ale mając

0:48:38.280

jakieś wartości po prostu automatycznie na siłę jesteś wkładany w

0:48:44.280

te ramy ramy polityczne. To to jest trochę przerażające, że że że nawet

0:48:50.280

jeśli nie bierzesz udziału w lokalnej polityce, to możesz być wykorzystany w

0:48:57.200

przez polityków.

0:49:00.520

po prostu, żeby siać hejt i nienawiść. No tak, aby najwięcej sprzedać, tak jak

0:49:07.040

mówisz i zdobyć tych lajków, żeby to szło. To już będąc w tych trudnych

0:49:11.319

momentach, co było tutaj najtrudniejsze

0:49:16.960

w pracy w synagodze?

0:49:22.160

Wiesz co, no z jednej strony to jest praca z ludźmi, więc

0:49:28.160

więc to z czym spotka się każda osoba z

0:49:33.680

ludźmi pracująca, niezależnie od tego, czy czy działasz w gastro, czy czy w

0:49:39.240

usługach, czy czy w branży turystycznej, tak, no jednak ludzie są jacy są i

0:49:45.280

często trafiasz na osobę niemiłą. E, więc więc to jest ten czynnik ludzki.

0:49:51.400

Yyy, a z drugiej rzeczy chyba najtrudniejsza jest najtrudniejsza jest

0:49:55.319

walka ze stereotypami yyy i uświadomienie sobie jak głęboko te

0:50:02.920

stereotypy w społeczeństwie są zakorzenione, bo bardzo często tak jak

0:50:08.799

ci mówiłem wcześniej, że tutaj zaglądają osoby otwarte, osoby, które chcą się

0:50:14.040

tego czegoś dowiedzieć, osoby, których nie można podejrzewać o to, że że

0:50:22.480

nie wiem, są jakoś negatywnie nastawione. Po prostu

0:50:28.480

chcą chcą chcą dowiedzieć się więcej i jednocześnie

0:50:35.240

bez złej woli powtarzają stereotypy zupełnie nieprawdziwe. Czyli to pokazuje

0:50:42.040

nam też jak ważna jest edukacja, bo i i jak powoli ta edukacja działa, że

0:50:50.160

że nawet osoby, które które ciężko po jakąś ksenofobię podejrzewać,

0:50:59.839

potrafią powtarzać stereotypy, bo tak się im przez lata mówiło i i i i a

0:51:06.000

wielokrotnie powtórzone kłamstwo staje się staje się prawdą. Tak więc wydaje mi

0:51:11.079

się, że uświadomienie sobie tego to było trochę trochę takie to było trudne, że

0:51:16.480

że ty możesz tutaj mówić, działać ten, a i tak ktoś cię nagle jakąś oświeci,

0:51:23.880

jakąś refleksją na temat, nie wiem, Żydów rządzących światem czy czy czegoś

0:51:30.400

takiego.

0:51:33.920

Tak, można tych tych rzeczy sporo w internecie znaleźć,

0:51:38.480

poczytać i zwłaszcza teraz w trakcie wojny

0:51:43.119

kolejnej. Mhm.

0:51:45.480

To to tego jest sporo na internecie, jak się siedzi i czyta różne rzeczy.

0:51:49.200

Tak, tak. Widzisz, bo to jest napędzanie,

0:51:52.000

budowanie kapitału politycznego w oparciu o hejt i nienawiść. To też jest

0:51:57.160

straszne, że wiesz, że że w momencie kiedy kiedy yyy

0:52:04.520

w Polsce myśmy tego doświadczyli w naszej historii, tak jak jak yyy wielką

0:52:10.960

krzywdę naszemu narodowi,

0:52:16.400

przecież ilu Polaków zginęło za to, że że ktoś sobie wymyślił, że my nie

0:52:23.240

jesteśmy jesteśmy pod ludźmi, tak? że my jesteśmy gorsi i tak dalej, i tak dalej.

0:52:29.240

Jak wiele myśmy wycierpieli przez właśnie ksenofobię i taką zwykłą

0:52:36.880

ludzką nienawiść jako kraj. No i nie mamy i że to się dalej u nas

0:52:42.680

buduje. Tak w sensie, że że korzysta się z tych samych narzędzi. Yyy, tylko

0:52:48.599

obiekt hejtu jest yyy inny i tylko po to, żeby wiesz, no co, żeby zdobyć parę

0:52:54.680

głosów, tak, żeby siedzieć w parlamencie czy w jakiejś radzie, bo to jest

0:52:59.400

straszne, tak? Mówimy zawsze o drugich ludziach i i i

0:53:04.960

świadomie kłamiemy, tak wiesz, tylko po to, żeby żeby sobie podbić słupki

0:53:09.559

poparcia. To jest słabe. No i patrząc na te słupki poparcia i tak

0:53:13.960

patrzysz i się zastanawiasz dlaczego i skąd tego jest tak dużo.

0:53:18.920

Skąd tego jest? Znaczy wiesz, ja dochodzę teraz do takiej refleksji, że

0:53:22.440

to, że to zawsze było tak, że, że ten ta nienawiść zawsze gdzieś była, tylko po

0:53:30.440

pierwsze ona teraz wychodzi tak jak pleśń. Gdzieś te zarodniki są i teraz

0:53:36.839

się zaczyna zaczyna rozwijać. E albo po prostu pada to wszystko na na podatny na

0:53:43.559

podatny grunt. a jednocześnie ta strefa, sfera mediów społecznościowych, gdzie

0:53:50.480

zdominowana przez koncerny, które nie czynią w ogóle starań, bo to nie jest w

0:53:55.200

ich interesie, żeby tą z dezinformacji czy czy z hejtu oczyszczać tą tą strefę,

0:54:02.480

no to tu jest jeszcze problem, bo bo właściwie jako użytkownik jakiejś

0:54:06.640

platformy społecznościowej ty możesz zgłosić post, ale co z tego? Tak. Co z

0:54:12.640

tego, że że ty zgłosisz, skoro to zgłoszenie nie zostanie nie zostanie w

0:54:18.240

ogóle podjęte y przez przez administrację? Co z tego, że że ty coś

0:54:24.079

zgłosisz, kiedy wiesz, wszystko jest anonimowe i naprawdę, żeby ukryć się w

0:54:29.680

internecie, to to to nie trzeba być bóg wie jakim jakim hakerem

0:54:34.960

w dzisiejszych czasach. To wszystko to to jest przyzwolenie po prostu na na

0:54:40.400

bezkarność i anonimowość i to ludzie z tego korzystają. Czyli to jest dowód, że

0:54:44.799

to na to, że to chyba zawsze gdzieś tam było, nie? To teraz wychodzi po prostu.

0:54:50.200

Niestety. Niestety.

0:54:52.240

Dobra, to już idąc zbliżając się powoli do końca,

0:54:55.200

okej? Bo można tak gadać i gadać.

0:55:00.000

Dlaczego zamość? Dlaczego robisz to zamościu, a nie myślałeś, żeby gdzieś

0:55:04.079

indziej pójść pracować? nawet w czymś takim jak synagoga, tylko w sensie

0:55:08.359

gdzieś indziej. Widzisz, całą siłą

0:55:13.559

i całym, ja muszę się poprawić, sorry, całą siłą y tego bycia przewodnikiem

0:55:19.200

jest to, że to jest lokalne. To znaczy to znaczy ja zawsze ja nieraz nawet

0:55:25.960

mówiono mi: “słuchaj, abyś po po Lublinie pooprowadzał, tak? Czy gdzieś

0:55:29.880

tam?” No ja mieszkałem chwilę w Lublinie, ale teraz już nie jestem z

0:55:34.680

Lublina, tak? Czyli, czyli siłą tej turystyki jest lokalność przewodników i

0:55:39.680

to jest coś na co, na co ja stawiam i i ja to robię tutaj, bo tutaj mieszkam.

0:55:47.000

Tak. I i no tak mi się życie ułożyło, że że

0:55:53.240

wróciłem do Zamościa, bo Zamość to jest taki jak syndrom sztokholmski. Jest jest

0:55:58.280

ci tu źle, ale wracasz, nie? Więc, więc

0:56:03.559

no tylko tutaj tak, no mieszkam tutaj, robię to tutaj. Jakbym mieszkał gdzie

0:56:07.720

indziej, to może bym robił co innego, a może bym też był przewodnikiem, ale

0:56:12.039

wtedy już bym był przewodnikiem lokalnym tam, bo w turystyce mamy masową

0:56:16.160

turystykę, tak? Mamy te wszystkie resorty, all inclusive i tak dalej, ale

0:56:20.520

w takiej turystyce miejskiej to ta lokalność jest ważna, bo ludzie chcą

0:56:24.839

wiedzieć, gdzie jest dobra knajpa, gdzie co ty im polecisz. Tak to to to jest też

0:56:30.640

może ta przemiana tej turystyki, że właśnie właśnie kładzie się teraz nacisk

0:56:35.280

na relacje i na tą lokalność, na ten slow.

0:56:41.039

No więc więc ja jestem stąd i dlatego tutaj to robię. No

0:56:46.000

a gdybyś miał zmienić tą lokalność, to gdzie byś najchętniej się uprzeniósł

0:56:53.079

i zostałby być z tym lokalsem? Wiesz co,

0:56:58.119

ja już jestem tak zakorzeniony w Zamościu, że ja chyba nawet tak nie tak

0:57:02.920

nawet nie myślę, bo bo to by było tylko gdybanie. Tak

0:57:08.280

wiesz, ja powiem ci, że że mi się wydawało, że ja w Zamościu będę tylko

0:57:13.960

przez przez chwilę, tak że tutaj to jest tylko jakiś tam w życiu w

0:57:20.760

życiu moment.

0:57:24.880

Bo zawsze człowieka ciągnęło do tych wielkich miast, do tych możliwości.

0:57:29.440

Natomiast no jest też tak, że no masz tutaj wiesz funkcjonujesz w

0:57:35.280

jakimś tam swoim środowisku, masz rodzinę, masz masz przyjaciół, masz

0:57:40.720

znajomych, masz swoje życie i i i jakoś nawet się

0:57:46.039

nie zastanawiałem, wiesz, żeby stąd żeby stąd stąd stąd wyjechać.

0:57:52.440

Y, nawet nie mam pomysłu. Nawet nie mam pomysłu, wiesz, gdzie nie co, co, c co

0:57:57.280

co gdzie indziej. Yyy, no mówią, że czasami jest coś takiego wszędzie

0:58:02.480

dobrze, gdzie nas nie ma i chyba też podróże właśnie to, o czym rozmawialiś

0:58:06.920

na początku otwierają ten otwierają tą tą perspektywę, że że no hej, no u nas

0:58:13.920

nie jest tak źle, jak nam się jak nam się wydaje.

0:58:18.559

Wiadomo, że czasami bywa ciężko, ale jest gorzej, tak? I tu jest okej, nie?

0:58:26.160

Więc nie myślałem. Kiedyś myślałem, teraz już

0:58:31.760

teraz już widzisz, nie potrafię ci odpowiedzieć na to pytanie.

0:58:34.960

Okej, rozumiem. A młodym osobom, w sensie nie jest to,

0:58:40.960

żebyśmy byli jacyś starzy, ale tym młodszym, co byś doradził?

0:58:49.039

Doradził w kwestii w kwestii właśnie nie wiem, kogoś, kto

0:58:53.039

by chciał zostać przewodnikiem. czy warto, czy nie warto i czy no w sensie

0:58:57.480

po naszej rozmowie wychodzi, że warto tylko, żeby być lokalnie.

0:59:02.200

Widzisz, to jest

0:59:07.280

wiesz, ja ja powiem ci, że ciężko jest mi odpowiedzieć na to

0:59:12.240

pytanie, bo bo wiesz, czasami dobrze jest tak jak jest. Czasami człowiek

0:59:18.839

myśli, że jakby miał te 10 czy 15 lat mniej, to by coś zrobił, zrobił inaczej.

0:59:24.920

Ale poradzić komuś.

0:59:29.799

Wiesz co, o wiem jedną rzecz, jedną rzecz mogę poradzić. To co, to co za to,

0:59:35.520

co czas sami widzę, że że nie działa u nas w Zamościu, to co ja zawsze robię,

0:59:40.640

to jest to, że najważniejsza jest prawda. To znaczy, że jeśli jesteś

0:59:45.079

przewodnikiem, to nie jest twoim zadaniem wystawienie laurki zamościowi i

0:59:51.160

powiedzenie jak to było super wszystko i ten. Tylko jeśli coś było źle, no to

0:59:56.640

turysta oczekuje, że ty powiesz tak, to to było źle. Jeśli jeśli

1:00:02.760

jeśli coś było nie tak, no to trzeba się do tego przyznać, tak? Bo przecież nic

1:00:07.839

nie jest czarno-białe. No wiele aspektów naszej historii jest po prostu

1:00:13.280

popielatych i nie znaczy o to, że my mamy zapominać o historii, tak? Czy mamy

1:00:18.119

ją przedstawiać, czy my mamy realizować jakąś politykę historyczną. To jest to

1:00:22.520

totalnie idiotyczne dla mnie stwierdzenie. Polityka historyczna.

1:00:27.400

My mamy przekazywać, przekazywać prawdę, a nie wystawiać laurkę. O, i to jest

1:00:32.119

moje, to jest moje dla, dla przyszłych przewodników czy w ogóle dla

1:00:36.559

przewodników rada. Podpisuję się pod tym w 100% i

1:00:42.000

proponowałbym, aby każdy to nie tylko jako przewodnik wykorzystywał, tylko

1:00:46.160

normalnie w życiu. No bo właśnie tak jak mówiłeś, nic nie jest czarno-białe,

1:00:50.200

wszystko jest w tych odcieniach szarości i tutaj się cały czas poruszamy i i

1:00:54.920

później wychodzi z tego dużo rozczarowań.

1:00:58.000

Pewnie, że tak. bądźmy mili dla siebie i tyle, nie? To

1:01:02.880

też i to właśnie była to najbardziej to jak byłem kiedyś w

1:01:08.000

Stanach właśnie pracując na obozie i mieliśmy tam trening dwutygodniowy przed

1:01:12.680

rozpoczęciem pracy i zawsze zawsze powtarzali tak, że traktuj drugą osobę

1:01:18.200

tak jakbyś chciał, żeby cię traktowano. Pewnie, że tak. I to dobrze działa. Więc

1:01:24.039

tak, tylko żebyś nie miał później pretensji do siebie, jeśli ktoś jest dla

1:01:27.839

ciebie niemiły. Mo, skoro ty byłeś niemiły, no to jak możesz kogoś innego

1:01:32.200

obwiniać za to? Dokładnie tak wiesz. Dokładnie tak. To

1:01:35.640

jest bardzo dobre, dobrze powiedziane, bo bo każdy kij ma zawsze dwa końsy.

1:01:41.680

Jeśli ty siejesz hejt czy coś, no to to w końcu zrobi koło i cię kopnie w dupę,

1:01:48.920

nie? Tak to jest. Mogę tu przeklinać. Znaczy dupa to nie przekleństwo. Nie, to

1:01:54.839

chyba mogę. Nie wiem. Obstawiam, że za ludobójstwo i

1:01:57.720

te inne rzeczy to i tak poleci na YouTubie, więc wiesz, to co tam

1:02:01.319

gorsze rzeczy są na YouTubie niż właśnie jeszcze promowane.

1:02:05.039

Tak, jeszcze promowane, więc niż niż niż ja.

1:02:09.079

Tak. Dobra, więc tym miłym akcentem możemy

1:02:13.359

zakończyć rozmowę. Dziękuję uprzejmie. Było mi szalenie

1:02:16.920

miło. Mi również fajnie było pogadać. Tak

1:02:19.880

cieszę się, jeśli będę miał trzy odsłony.

1:02:23.839

Będziemy liczyć. Mama, ciocia i żona.

1:02:30.599

No dzięki. Dzięki śliczne. Dziękuję bardzo.

Strona zrealizowana w ramach stypendium artystycznego
Prezydenta Miasta Zamość